Jag håller på med omfattande renovering av badrummet. Att man stöter på problem då är inget nytt. Nu har jag bilat bort betonggolvet och då upptäckt att husets värmerör som går rakt igenom (det visste jag om) har rostat på grund av att de sitter under den gamla otäta gjutjärnsavloppsbrunnen. Som man kunde förvänta sej så orkade inte rören stå emot lite vibrationer... Det är röda tjocka stålrör som om de fått bo torrt hade klarat sej fint, men jag vill gjuta in golvvärme mm. Nu läcker det och jag vet inte om det går att fixa. Om det inte gör det åker jag nog på att dra om värmerören. Fast denna gång combipex och i taket i källaren.
Vad tror ni? Är det kört för järnrören och i så fall är det knixigt att fixa med plaströr? Dimentioner med mera?

Byt. Det finns ingen som helst anledning att tveka.
Låt de gamla rören ligga där de är och dra nya PEX rör. Dimension beror givetvis på hur stort flödet ska vara. Försök hitta ett bra ställe att skarva på exempelvis där det finns bra gängor.

Har du läcka är det kört för den biten iaf. Hittar du igen rören någon annanstans så är det nog att rekommendera att dra nytt i källartaket och bara fimpa de gamla rören.

Protte

Nu har jag kollat runt lite till och utan undantag fått samma svar som jag fått av er.
Att dra nytt i källartaket verkar mindre krångligt nu än jag först trodde. Men, den som lever får se. Nån som gjort nåt liknande? Tips? Varningar? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.