Jag är igång och ska montera ett vattenutkast och har lite funderingar över min plan.

Vattnet har jag tänkt att ta under diskbänken, där sitter nu en ballofix, men jag vill ha en separat till utkastet, även om det är frostsäkert så känns det bra att kunna stänga av.

Så min tanke är som följer:
Ett T-kors efter nuvarande ballofix, ena änden fortsätter till blandaren i köket, andra till nya ballofixen för sedan vidare via slang till röret från utkastet.

I mina ögon låter det som en bra lösning då jag gärna undviket att bocka rör, så slang är att föredra. Men är det overkill med en separat ballofix?

Är det bättre att koppla in direkt på inkommande vatten (grövre rör) eller kvittar det?

Tacksam för svar :)

Du ska ha minst 15 mm rör till vattenutkastaren, det ska heller inte vara för långt draget från inkommande vatten, i alla fall om du ska bra flöde i slangen.

Om du med slang menar pexrör är det ok, Anslutningsslang typ Mixinox är inte godkänt.

Det var nåt Mixinoxliknande jag hade i åtanke, så då får jag väl tänkte om på den delen...
Hur långt är för långt från inkommande vatten? Det är ca 7m (om rören är dragna den logiska vägen).

RoTe
Bra flöde i slangen beror ju på vad man ska göra. Vattna blommor och köra högtryckstvätt ställer inga såna krav.

Vi skruvade dit det förra veckan. Blev inte på stället där jag hade tänkt utan direkt på inkommande vatten.
Där blev placeringen utanpå huset inte helt optimal, men behövde bara 15cm rör, inga slangar :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.