En optisk utredning gjordes i samband med ett stopp i ledningen från badrum och tvättstuga i min del av en tvåfamiljsvilla.

Stoppet visade sig bero på att byggrester (klinkers och andra hårda material) från en tidigare renovering lämnats i brunnen.

Problemet är nu att dessa rester ställt sig på högkant och blockerar ledningen än mer efter en högtrycksspolning. Den optiska utredningen kan bara tala om i vilket radiellt avstånd från brunnen stoppet är och eftersom ledningarna här grenas och är krökta innebär detta att jag kan komma behöva riva upp många kvadratmetrar av undervåningen och bila genom betongplattan.

För att slippa vända upp och ner på boendet vill jag höra om någon vet om det finns andra åtgärder förutom högtrycksspolning för att frigöra blockeringen.

Tack på förhand!

Suga istället då går inte det?
Samma håll det kom ifrån.

Spola en gång till och hoppas att slangen/munstycket kan slå sönder biten/bitarna.
Spola-filma-spola-filma osv.

Protte

Kamera plus en gripklo? Har ingen aning om det finns, men borde vara möjligt?

Vi köpte hus för ett par månader sedan med befintlig utrivet badrum efter vattenläckage. Vaknade med ett ryck på natten och insåg att avloppet antagligen var fullt med skrot efter tidigare bilning av annat företag. Fick "vår" rörmokaren att ta med kamera. Jajamensan där satt massor av betongklumpar, järnavloppsrörsbitar osv. Nu var det bara ca 1-2 meter in efter en s-böj. Efter lite funderande kom vi fram till att med grov slang på grovdammsugaren skulle det nog gå. Mycket rasslade ner i påsen utom dom största bitarna som inte gick in i slangen och som var för "tunga"=sögs fast för dåligt för att följa med. Kapade då dammsugarslangen ca 45grader längst fram så att säga. Då blev det som en liten "läpp eller skopa" på en sidan av slangen kan man säga och större yta att suga fast bitar på. Filmade sen samtidigt som jag roterade slangen på så sätt kunde jag "gräva/lirka" upp bitarna på läppen där dom sögs fast så att jag kunde dra upp dom. Tog ett par timmar men sen var det rent i avloppet. krävs en lite bättre dammsugare med riktigt suga. Jag hade en Festool CT 22 med den grövre slangen. Där kan man också skruva lös yttersta biten och kapa slangen hur man vill och sen gänga tillbaka yttersta biten igen efteråt då man skär ett rakt fint snitt.

Lycka till!

En erfaren röris rensade vårt avlopp i mitten av 90-talet från huset ut till kommunens ledning i gatan med hjälp av en maskin som drev en fjäder framåt i rören samtidigt som den vispade runt den. Fjädern var uppdelad i bitar på ca 50 cm om jag minns rätt som bit för bit sattes ihop och tröcks ner i röret. Maskinen såg inte alls ny ut och rörisen var inte heller ny (maskinen såg 70-tal ut och rörisen var väl runt 55:)) men det var väldigt effektivt.

Jag vet att det finns små robotar som kan skickas in i rören med diverse verktyg och kamera. De används vid relining av avloppsrör. Lite osäker på om de används även i så klena rör som inne i och under en villa. De jag hörde talas om används vid relining av grövre rör.

Övertygad om att spolbilen löser detta (Inte rörisen!)
Kan dom förbereda för re-lining och såga bort rötter som trängt igenom avloppsrören så kan dom nog knacka sönder lite stenmaterial åxå.

Ring o fråga... du får tom rot avdrag för jobbet

Tack alla för värdefulla råd!

:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.