Som det ofta är när det gäller projekt, så vet man inte exakt vad man behöver i god tid innan. Jag hamnade i sitsen av att försöka koppla samman ett gammalt betongrörsavlopp med en ny sidoanslutning i pvc. Kilade in på en lokal rörfirma för att hitta en muff för ingjutning. Någon sådan hade han inte, men han grävde fram en gummipryl som skulle spännas över betongröret och lösa samma uppgift. För den ville han ha 1600 + moms = 2000 kr. Jag tackade nej och beställde, inte exakt samma, men en ingjutningsstos på rinkaby för 199 kr inkl moms. Det var alltså 10 gånger dyrare att gå till den lokala firman för att lösa samma problem. Det var värt de dagarna det tog att få leveransen från RR, att snuva 'rånaren' på all framtida handel.

Frågan har varit upp många gånger, men borde det inte ske en successiv justering av marknadspriserna i och med näthandeln, eller är privatpersoner fortfarande för liten del av rörfirmornas försäljning så att de kan fortsätta bete sig som värsta ockrarna?

norrbottenstorpet skrev:
Som det ofta är när det gäller projekt, så vet man inte exakt vad man behöver i god tid innan. Jag hamnade i sitsen av att försöka koppla samman ett gammalt betongrörsavlopp med en ny sidoanslutning i pvc. Kilade in på en lokal rörfirma för att hitta en muff för ingjutning. Någon sådan hade han inte, men han grävde fram en gummipryl som skulle spännas över betongröret och lösa samma uppgift. För den ville han ha 1600 + moms = 2000 kr. Jag tackade nej och beställde, inte exakt samma, men en ingjutningsstos på rinkaby för 199 kr inkl moms. Det var alltså 10 gånger dyrare att gå till den lokala firman för att lösa samma problem. Det var värt de dagarna det tog att få leveransen från RR, att snuva 'rånaren' på all framtida handel.

Frågan har varit upp många gånger, men borde det inte ske en successiv justering av marknadspriserna i och med näthandeln, eller är privatpersoner fortfarande för liten del av rörfirmornas försäljning så att de kan fortsätta bete sig som värsta ockrarna?
Du fick betala normalt bruttopris till kund helt enkelt.
En VVS gubbe som köpte samma sak hade gett nettopris 199kr :)
Så funkar VVS, EL branschen.

Ja det är i stort sett där pengarna kommer in till entreprenörerna nuförtiden.

H
Det är tyvärr så här många hantverksbrancher fungerar. Och de ska dessutom ha skattefinansierade bidrag till sin verksamhet. ROT bidragen ger dem också tydligen mycket tid över att sitta på forum och gnälla över skatter och håna dem som är arbetslösa. Bara att ta en titt i Politik tråden. Nej gör jobbet själv om det går och strunta i dessa pösmunkar.

Bidragen går inte till hantverkarna;) Dem går till kunderna.

Finns väl ingen som hånar arbetslösa här?

OnT.

Det var en lite väl stor höjning. 100% max. Den höjningen på diverse småsaker betalar jag ibland för att dem små företagen ska finnas. Om ingen handlar där så kommer allt ske på näthandel sen enbart då det är svårt att konkurera mot nätpriser.

Ett exempel var när jag skulle köpa tv. 18-19000 skulle dem ha på den lokala tvbutiken. Men jag var tvungen att sticka till elgiganten och kolla först och där fann jag en bättre tv för 13000. 5-6000 i skillnad den sved så var tvungen att köpa den billigare. Men hade det gällt ett par hundra så hade jag stöttat den lilla tvbutiken.

Man kan ju heller inte jämföra en typ av gummimuff fernco med en bit gjutrör. Nu var det ju gjutrör TS skulle ha så här var det ett bättre val.

Ferncokopplingar (=gummimuff) är inte helt billiga och kan gå uppemot 1500:- för större dimensioner.

Lite som att jämföra äpplen och päron jag köper liksom inte en tvärflöjt för att dra som vattenledningsrör heller ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.