3 706 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Vad kan man göra av regnvattnet vid bygge av källaringång från utsidan?
Hej!
Far min är sugen på att bygga trappnedgång till källaren till deras radhus. Förutsatt att man nu får bygglov till det: Vad ska man göra av regnvattnet som kan samlas för att undvika att istället få en mindre swimmingpool?
Tyvär går dagvattenledningen ut genom väggen i källaren ca 50 cm över källargolvet samt så långt bort som möjligt från tänkta trappnedgång.
Kan man borra brunn( isf hur djup) eller ska man ha en slags pump eller båda? Eller kanske ingadera?
Far min är sugen på att bygga trappnedgång till källaren till deras radhus. Förutsatt att man nu får bygglov till det: Vad ska man göra av regnvattnet som kan samlas för att undvika att istället få en mindre swimmingpool?
Tyvär går dagvattenledningen ut genom väggen i källaren ca 50 cm över källargolvet samt så långt bort som möjligt från tänkta trappnedgång.
Kan man borra brunn( isf hur djup) eller ska man ha en slags pump eller båda? Eller kanske ingadera?
En pumpgrop med en automatisk pump är nog den enda "säkra" lösningen om man bortser från fel p g a strömvabrott och krånglande nivåbrytatre. Ett tak över trappnedgången hjälper ju att hålla vatten borta. Se till att marken inte lutar ned mot trappnedgången och gör "kanter" kring nedgången, så att vatten som rinner på marken inte kan rinna ned. Gör också en rejäl tröskel (Gjut en tröskel på 1 dm som dörren sedan ställs på) för källardörren, så ev vatten som kommer ner inte kan rinna rakt in.
Jag har en sån trapp på mitt hus, rekommenderar ett tak. Det är inte bara vatten som hamnar i trappen utan allt möjligt skräp, för att inte tala om snö.
Annars kanske Du kan leda vattnet till dräneringen? vet inte om det är ok att göra så men det var så det var gjort på vårt hus fast jag byggde ett tak ändå pga av allt annat som ramlade ner där.
Annars kanske Du kan leda vattnet till dräneringen? vet inte om det är ok att göra så men det var så det var gjort på vårt hus fast jag byggde ett tak ändå pga av allt annat som ramlade ner där.
Klicka här för att svara