1 855 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
För lite vatten ur varmvattenberedaren
Har renoverat hela badrummet och efter att hantverkarna fått varmvattenberedaren på plats så får jag endast ca 60L ur den 300L stora beredaren. Är otroligt less på hantverkarna så jag ringer helst inte dom utan vill gärna lösa problemet själv. Någon som har något tips? Hört att man kan lufta varmvattenberedaren, men hur gör man detta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den luftar sig själv då utloppet sitter väldigt nära toppen.
Har beredaren hunnit bli varm?
Det kan nog vara flera grader kallare i botten av beredaren.
Protte
Har beredaren hunnit bli varm?
Det kan nog vara flera grader kallare i botten av beredaren.
Protte
Jodå beredaren har hunnit bli varm många gånger om, har stått och gått i 2-3 veckor innan jag upptäckte problemet när jag tog mig ett bad och frugan skulle duscha efter mig. Så felet sitter alltså någon annanstans alltså. Beredaren är en Parca Safir från 1986.
Om den har fungerat ok för dig tidigare kanske anslutningarna för KV-VV blivit skiftade vid arbetet.
En annan möjlighet kan vara att röret som ska plocka VV högt upp i tanken pga åldern blivit sprött och vid tömning, omflyttning o.dyl skadats eller gått av längre ner.
Då får du ju KV när nivån stiger nerifrån.
Livslängden är ibland inte så lång som i ditt fall ca:25 år.
En annan möjlighet kan vara att röret som ska plocka VV högt upp i tanken pga åldern blivit sprött och vid tömning, omflyttning o.dyl skadats eller gått av längre ner.
Då får du ju KV när nivån stiger nerifrån.
Livslängden är ibland inte så lång som i ditt fall ca:25 år.
Anslutningarna har jag dubbelkollat att dom är rätt, så det är nog som du säger att röret gått av. Är det något som går att byta? Eller får jag göra som jag velat ett tag, kasta ut beredaren och installera en ny med solvärme?
tanten har inte godkänt den investeringen tidigare..
Klicka här för att svara