Hej!

Vi har en varmvattenberedare av modell Nibe Compact. hm, årsmodell har jag inte riktigt koll på men jag trooor den är från 99.

Sedan ett tag tillbaka har vi haft lite strul med varmvattnet. Tex. på morgonen när man vill ta sig en dusch så spottar det och fräser ett bra tag innan varmvattnet kommer. Eller ibland tom. en stund in i duschandet så börjar det spotta och fräsa och vattnet blir ljummet... efter ett tag så kommer varmvattnet igen.
Självklart kan man leva med detta i-landsproblem men jag tror inte det är superbra för beredaren.

Vad kan detta vara? Och till sist som rubriken lyder- brukar man serva beredare?

Tacksam för svar!

Sara

Den service som en VVB normalt behöver är att man byter offeranoden om VVB inte är gjord av rostfritt stål (offeranoden slits istället för tanken - finns det ingen offeranod kan tanken börja rosta)

Har ni egen brunn? Isåfall kan det vara att er vattenpump suger i sig luft om den stått stilla under natten, men då borde kallvattnet också "spotta".

Det spottar ur alla kranar... Och ja, vi har egen brunn. Nej, kallvattnet spottar inte...
Hm, vet inte om den är gjord av rostfritt stål, får kolla upp det!

Har ni något vattenfilter eller annat som ska syresätta vattnet? När vattnet hettas upp får man luftbubblor som kan orsaka spottandet och fräsandet.
På din beskrivning låter det dock som detta är ett nytt beteende på VV och att det tidigare inte spottat och fräst.
Det som kan krångla på en VVB är blandningsventilen som ska göra att vattnet inte blir varma än 60 grader. Med tiden kan dessa börja kärva och då får man byta dem. De sitter utanför beredaren och finns som reservdel. Felet brukar yttra sig genom att VV blir kallt snabbt eller aldrig blir riktigt varmt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.