F
byggare henke: om likhundar kan lukta sig till lik i betong. så kan även avloppslukt krypa genom betonng
2 svar · 1,4k läst
I
ingemar_o: verkar vara så att eran infiltrationsbädd är under vattenytan, det första ni kan göra är å vänta tills det har torkat upp då ser ni om det funkar då. sedan kan ni se till att det inte samlas vatten på tomten genom dikning
1 svar · 2,8k läst
M
Malino: Hej! Är det någon annan som haft problem med monteringen av Strands snygga Sentoblandare i rostfritt stål? De sticker ut lite långt (se bilden) så det blir ett glapp mellan kåpa och själva blandaren. Inte så snyggt tycker jag, och inte så som det ser ut i katalogen... Är det någon som kan svara på varför det blev så? Vi har 16 mm pex-rör (av modellen rör-i-rör) om det är av
0 svar · 2,9k läst
·
tallmilan
tallmilan: Avluftning via stupröret alltså ... klassiker
8 svar · 4,8k läst
S
Sveng: Åtminstone dokumentera deras jobb med foton. Kolla hur djupt röret ligger om de nu gräver så långt. Skulle tro att de lägger isolering närmast väggen och en bit ut.
4 svar · 2,7k läst
Totte_S
Totte_S: Har en Mora Cera High Line köksblandare som är slapp i greppet, dvs när jag öppnar för flöde så vill greppet stänga igen sig. Problemet uppstod i samband med att överhettningsskyddet på varmvattenberedaren la av och vi en period hade riktigt varmt vatten i kranen... Kan inte hitta i dokumentationen om man kan justera den, och kan inte fatta vilken del som ev behöver bytas. Tips
0 svar · 1,9k läst
FredrikR
FredrikR: Nu har spolbilen varit här. Sög ur brunnen - och hittade det, när vi flyttade hit för snart 3år sedan, saknade brunnslocket i botten på brunnen - låg dock inte ivägen för frånflödet. Han provade och att spola 'utåt' och fick i närmare 25m slang och inget rann tillbaka i brunnen, Han spolade också dräneringen, som det dock bara fanns ett frånflöde på (sitter väl ett T antar
6 svar · 6,2k läst
D
duetter: Hej igen, Nu har jag äntligen plockat fram maskinen och rengjort lite slangar. Trångt så det räcker till. Har kört en gång utan läkage. Nu återstår att se hur länge det räcker.
4 svar · 12,8k läst
Bezt
Bezt: Äh va tråkiga ni var, det var engreppsblandaren som hade gått sönder, troligtvis en backventil eller något så den blandade upp varmvattnet med kallvatten så det blev bara ljummet i kranen. Olyckligtvis hände det ungefär samtidigt som far skiftade över från pannan till VVB. Hade lite huvudbry innan jag kom på det.
4 svar · 4,3k läst
A
anaitis: Borra! Grävda brunnar har en förmåga att torka ut när man behöver dem bäst.
1 svar · 2,8k läst
F
fremar: Oki, får försöka ge mig på det på fredag när jag är ledig då. Känns lite bättre att börja med det när nån affär som säljer rördelar har öppet iaf. Känner att man borde haft lite ballofixer här och där för att slippa stänga av vattnet i hela huset när man ska hålla på.
2 svar · 2,7k läst
·
thojak
thojak: Ok, jag har nu grävt ur i sprängstenen under för att få kunna få upp kulverten i 90 grader 5 cm innanför ytterväggen. 90 cm. böjradie på kulverten. Tack för alla svar.
7 svar · 4,2k läst
v-g
v-g: Nja det brukar vara ett överfyllnadsskydd men det kan man ju plugga tillfälligt med en plastpåse eller nåt om man kommer åt utloppet. Dock är det skrubbning som gäller att bara fylla med nåt gör inte 1/10 av effekten när man skrubbar och sen spolar av. En gammal diskborste duger gott allt som oftast.
3 svar · 10,9k läst
S
sweFredrik: skall åka och köpa kulvert imorgon. Jag lägger i en PEM 25 och en PEX 20 också så får vi se vilka som används. ev kopplar man väl PEX slangen till en 10 l vvb . tack för inputten! /Fredrik
5 svar · 6,5k läst
R
renoverarn: kommunen får inte ställa krav på minireningsverk,bara ställa krav på skyddsnivå renoverarn
17 svar · 8,8k läst
F
foiegras: ser precis ut som på bilden , jag kikade in i väggen från vardagsrummet och det var en spricka på ledningens ovansida . kände runt med handen inne bland isoleringen och det kändes torrt men man vet aldrig
4 svar · 1,9k läst
A
a06: Hej! Håller på att renovera en gammal barack som skall bli sommarhus. Vatten och avlopp draget till tomtgränsen, och vi hinner inte fixa alla anslutningar och tillstånd i år. Några bra idéer på tillfälliga lösningar? Vi tänkte försöka vara där hela sommaren. Husvagn på tomten? Hur funkar det? Hur stora vattentankar brukar de ha - hur ofta behöver man fylla på? Hur funkar avloppet
0 svar · 1,5k läst
B
beza: Quatro & Pumptekniker - TACK :-)
5 svar · 2,9k läst
Z
zvalle: [citat] Troligtvis inte, då jag såg ett rör från vattenmätaren (inkommande) gå diagonalt över plattan mot framsidan, men vi blottade bara röret ngn dm.
5 svar · 2,7k läst
B
BigGitt: I Sjöbo krävs avskilljare om garaget överstiger 50 kvm. Skulle gå på ca 5000 femtusen.
3 svar · 1,4k läst
Patrick E
Patrick E: I tabellen anges tryckförlusten i meter vattenpelare (mvp) per hundra meter. För att räkna om mvp till bar delade jag med 10. Du har räknat rätt. 40 l/min är ett ganska ordentligt flöde, så det är lite av ett "worst case". Vet inte vilket tryck det blir i kranen i slutändan, men jag upplever en stor skillnad om trycket i hydroforen är lägre än 3 bar och flera kranar är öppna
3 svar · 4,8k läst
B
Bergling: Ett förtydligande bara. Mitt verktyg är alltså till den gamla väggdosan, och precis som fn76 säger så går det väl också med två skruvmejslar, men det var bekvämare med det hemmagjorda
6 svar · 2,6k läst
F
fn76: Sedan är det ingen skillnad på permanentboende eller sommarhus. När du väl är där kranar du lika mycket som hemma.
5 svar · 3,3k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: läste i denna tråd.Plugga igen med en plåt känns bättre än stoppa ned papper, plast och hälla på betong. Om det går en fortsättning på avloppet igenom denna brunn och det rasar ned när man häller ned betong låter inte kul. Måste ändå flyt spackla hela golvet ganska mkt då det ordentligt fall på det gamla garagegolvet i huset
1 svar · 2,5k läst
Repaterion
Repaterion: Har nu gjort vattentesten och detta visade sig vara tjänligt med anmärkning på bakterier dock inte fekala lurifaxer, vi skall skicka in ett nyt prov om några månader och se om det blivit bättre. Men kort och gott verkar det inte vara någon fara med vattnet efter åt, utan det var troligtvis "borrslam" so kommit med.
4 svar · 3,5k läst
S
stiges: Byt ut dessa!!! De kommer för eller senare att börja att läcka. Även om du inte rör luftningarna kan de öppna om det kommer luft till dom. Sen är det troligt att de inte stänger efter de släppt ut luften. Ersätt med vanliga luftnipplar om dom är placerade på en högpunkt, annars plugga T-rören...
10 svar · 1,4k läst
Immobil
Immobil: Det kan vara stopp i silen på inkommande vatten till diskmaskinen. Eftersom du inte märker detta symptom vid annan aktivitet, är det säkert inget fel på beredaren.
1 svar · 2,1k läst
v-g
v-g: Ja den är troligen billigare enligt en uponorkille som undervisade oss användes den iböand på större byggen.
4 svar · 1,8k läst
G
Götesson76: Hej. Som ni kanske läst i ett annan inlägg så måste jag dra fram en ny Pem-slang för inkommande vatten. Ska skarva inne på min trädgård mot den gamla Pel-slangen som har dim. 32x22,8 med en ny Pem-slang 32x26,2 Vad skall jag använda för kopplingar för att lyckas med det ? Har titta på Rinkaby rör och fundera på om detta skulle funka.. En sådan här 32x26,2 utv. gänga
0 svar · 6,3k läst
D
Doldskada: Hoppas någon kan hjälpa mig - imorse märkte vi att vattenet ur kallvatten kranen var mestadels brunt med sand o skit i. Det har hänt tidigare att vi har haft missfärgat vatten men inte att det kommer lera ur kranen direkt. Det har även hänt att vi har tappat trycket i systemet tidigare och hydroforen blev tom, men just idag verkar inte så vara fallet. Pumpen verkar gå hela tiden och när
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.