Hej
Har tittat på ett gammalt hus med ett gammalt enskilt avlopp. Besikning är gjord och den säger att det inte är godkänt med dagens krav. Måsta byta eller får man ha kvar det?

Fråga din kommun...
Men, fråga inte om du vill slippa jobbet & kostnaden att göra om...
-Jag tror att dom kan kräva att du gör om det, men vet inte hur vanligt
det är att kommunen "aktivt" söker kollar upp bef. anläggningar?

Om det nu är byggt efter då tidens regler. Måste man ändå byta ut det?

Det beror nog helt på hur "seriöst" de tar på sitt jobb på Miljö&hälsokontoret i den kommun du tänker bygga. Här i Varberg håller du just nu på med att gå igenom alla avloppsanläggningar och kräver att de som är för gamla byggs om.

Min gissning är att du om några år (när din kommun bestämmer sig för att lägga pengar på att gå igenom avloppen i din del av kommunen) så kommer du att få ett föreläggande (tror jag att det heter). Dvs du har några år på dig att åtgärda ditt avlopp. Om detta inte görs inom den tiden kommer de förmodligen att skicka ut ett antal påminnelser för att sen bestämma ett vite om du inte följer deras föreläggande. Detta vite kommer då att krävas in löpande tills du åtgärdar avloppet.

Detta är bara en teori som jag har utifrån vad jag har läst/hört om hur det skulle kunna gå till.

Mitt råd: anpassa dig efter situatinoen. Är huset nyköpt kanske det kan vara skönt att göra färdigt alla grävjobb på tomten (dränering, avlopp, vatten) innan du sätter igång med dina altan/trädgårdsprojekt. OM tomen är fin och du vill njuta av den så länge som möjligt kan du ju skjuta detta på framtiden. Själv tog jag tjuren vid hornen när jag köpte min kåk för 3 år sen, grävde färdigt allt. Nu slipper jag oroa mig över att jag en dag ska få ett brev i lådan med ett mycket tråkigt besked...

Hemmakatten
Min uppfattning (känner miljöfolk i olika sthlms-kommuner) är att kommunerna börjar bli väldigt aktiva vad gäller avloppsinventeringar. Och att det ingalunda innebär att man har flera år på sig att göra om ett avlopp om det är dåligt, utan det handlar snarare om månader eller ett halvår max.

Vidare har jag svårt att förstå folk som medvetet släpper ut skit, fosfater och annat farligt i miljön och inte tror att det gör något om just bara de gör så. För jag antar att man inte vill bli magsjuk när man äter sina egenodlade jordgubbar eller få e-kolibakterier i vattenbrunnen så den blir obrukbar för flera generationer framåt eller att man inte vill att ens barn eller barnbarn skall få konstiga kemikalier i sig.

Självklart måste ni omedelbart anlägga en ny avloppsanläggning eftersom den gamla är utdömd. Det är en kostnad (ca 30-40') som man får räkna med om man har hus.

Jag skulle inte göra ett jota åt saken men ha i bakhuvudet att kommunen kan "syna bort" det närsomhelst.

Jag skulle vilja ha ett fungerande avlopp, fungerar det som det ska så kan man ju vänta tills man ska gräva nåt annat också men annars är det lika bra att göra i ordning det. Gammalt avlopp som inte uppfyller dagens miljöregler är ju inget som ökar livskvaliteten direkt.

* Om du är spekulant på huset Bör du kontrollera om det kanske redan finns ett föreläggande så slipper ni ju den överaskingen och eventuella viten.

* I vilket fall som helst ska det ju bytas och beroende på markförhållanden och skyddsnivå så räcker inte 30-40 000 kr för ett wc+bdt avlopp, ni bör räkna med 60-110 000 kr så detta bör ni ju pruta bort på fastigheten :)

Hej

"åker ni på" att göra en insats och uppgradera ert avloppssystem
se till att välja lösningar som är testade enligt den nya EU normen.

I Sverige idag säljs det massor av lösningar som aldrig skulle klara de krav som kommer från Europa. Sverige ligger vi lite efter på avloppssidan
(för en gång skulle är vi inte bäst i klassen)
t.e.x i många andra länder går det inte att sälja produkter som inte är certifierade enligt EU normen EN12566-3, en funktionsutvärdering som oberoende institut utför under 38 veckor. Detta kommer troligen att komma till Sverige om några år, så se till att välj lösning som är testade enligt EN12566-3 då vet du att det kommer vara godkänt även om ett par år.

lycka till!

http://www.biorock.se********* redigerat av moderator ***********

Redigerat av moderator:
Har du enskilt avlopp så har du med stor sannolikhet egen brunn vilket gör att du bör fundera på vad du dricker egentligen ... man kan fixa avloppet för sin egen skull inte bara när man får föreläggande.

Du måste ha tillstånd från miljö & hälsoskydd för att byta avloppet.
Och ta in många offerter priserna hos entrepenörerna kan skilja flera hundra procent på samma produkt/lösning. När man kommer till minireningsverk så är det extra stor skojjar-varning, vad som är "klart" och "godkänt" är lika överdrivet som bilhandlarens "i bra skick"

Hemmakatten - i så fall är de synnerligen elaka i din kommun. När min kommun gick igenom de enskilda avloppen så fick man tre år på sig att åtgärda, inte kan man kräva att någon skall slänga ut med sisådär 100 000 på ett par månader???

På tal om skojare inom minireningsverk, har ni sett den enastående lösningen med "tvättsvampar" i en plasttunna som salufördes som den nya revolutionerande avloppslösningen? Skrattade så jag fick tårar i öronen. :)

Står man inför att bli med minireningsverk rekomenderar jag att man läser denna rapport från Länsstyrelserna i Västra Götaland, Stockholm och Malmö. Testet omfattar 24 olika modeller och flera installationer av varje modell.

Tillsyn på minireningsverk inklusive mätning av funktion

Den rapporten har väl dömts ut av alla med en vetenskaplig ådra.
Underlaget saknar all trovärdighet p.g.a olika mätmetoder, olika antal maskiner etc

Ok, har du någon källa eller rapport som visar det? Med tanke på att det är Länsstyrelserna som är instansen över de lokala miljökontoren vid eventuellt överklagande så kan det ju vara intressant att veta hur sågad rapporten är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.