Dalbotant
Dalbotant: Själv har jag en liten spärr som hindrar varmvattnet från att få fullt tryck, en energibesparande pryl som förre ägaren installerade. Det var väl för dyrt att duscha varmt eller något sånt kanske för jag har ju egen brunn så vattnet är ju gratis. Den skall hur som helst BORT när badrummet skall renoveras...
4 svar · 10,3k läst
H
hhell: Kommunalt, ja. :-) Vad gäller jakten på den försvunna brunnen så får det bli en (eller ett par) uppföljare under veckan. Vad gäller ritningen så är väl den största lärdomen med det här huset att inget är vad man tror att det är. :-) Det där med djupa brunnar får förbli ett mysterium då. ;-) Tack för svaret!
2 svar · 2,0k läst
P
PerG: Vi har haft liknande problem de senaste dagarna, dvs att vattnet luktar illa. Typ svavel... Bara varmvattnet som luktar illa efter vad jag kan känna. En sak som vi också märkt är en viss missfärgning av varmvattnet, som är lite åt det gulbruna hållet. Kan detta ha med Anoden att göra också?
15 svar · 21,2k läst
S
SvenD: 8123 är en lyxvariant av de vanliga förlängningsrör jag pekade på. Jag antar att dosorna kommer att sitta dolda bakom kabinen och då finns ingen anledning att använda 8123. Du behöver heller ingen täckbricka, notera vad jag skrev om dosans tätningar. Du måste ändå räkna med att såga av förlängningsrören eller 8123 om du nu köper denna. Köp bara tillräckligt långa så är du
5 svar · 3,0k läst
lenny
lenny: Hej! Betvivlar att du får dra avloppet från ett handfat direkt till fördelningsbrunnen. Möjligtvis skulle du kunna ha enbart BDT-avlopp för handfatet vilket skulle innebära slamavskiljare kopplad till en infiltration, tror till o med att en tvåkammarbrunn är tillräcklig i det fallet. Men som i ditt fall när du ändå skall anlägga en slamavskiljare men efterföljande rening så finns
6 svar · 3,4k läst
B
BigGitt: [citat] Jag utgår ifrån att ni bor i villa. Inga kunniga grannar? Inga tekniskt begåvade i familjen. Rörmokaren kostar multum. Bättre att be nån om hjälp. Pappa, bror granne... Ibland räcker det med att flytta på grejen lite.
3 svar · 6,8k läst
A
andersmc: Själva infiltrationen påverkas inte. Den enda risk du tar är att du kan bli tvungen att gräva upp infiltrationen en dag. Men det händer ju inte så ofta. Det brukar vara en 30-50 år mellan gångerna.
1 svar · 5,1k läst
T
Tossegubbe: Lagningen är säker bara du är säker på att det inte blivit nga begynnande sträckningar/bristningar på ett annat ställe på röret som du inte sett ? [citat]
14 svar · 14,7k läst
B
b8q: De flesta hus har en rensbrunn till avloppet strax utanför huset. OM du har det, kolla i den när det blir stopp - är den fylld så sitter det ett stopp "nedströms", utanför huset. Är den däremot tömd så har du ett stopp inne i huset (eller möjligen problem med avluftningen, men det är mindre sannolikt).
3 svar · 2,4k läst
P
Pumptekniker: Bägge prisuppgifterna är exkl. pumpar.
14 svar · 5,7k läst
C
cem77: Hittade rapporten igen som jag refererade till tidigare: http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/3F4BC07C-1459-45AB-8CBE-E0ABC96FD6D8/130202/2009_07.pdf Är en sammanställning av reningseffekten vid praktisk drift av ett antal olika minireningsverk.
30 svar · 15,8k läst
P
Pumptekniker: Ta bort den extra backventilen. Finns det ett lock över borrhålet och är detta ordentligt åtdraget? Ibland kan man behöva montera ett stöd av något slag för att förankra slangen i, om den ovanför borrhålet sticker iväg horisontellt. Vajern skulle jag ta bort om jag var som du, men det är kanske ett ganska stort projekt att ta upp pumpen? Risken med vajer är att den nöter hål på
4 svar · 2,2k läst
C
Conan: Hmm... verkar som om jag får användning av min avloppsrensare som kom med när jag köpte högtryckstvätten...
7 svar · 19,6k läst
R
Robban_Hedlund: Tack för svaren, kunde ana att man inte kunde använda rören. Men tänkte att det är ju värt att fråga så man inte köper nya rör i onödan. Får de vad det blir för rör, tror det blir koppar.
7 svar · 3,8k läst
D
Delta751: Tack för tipset
2 svar · 2,0k läst
D
DrDenial: Ok. ser ju helt ok ut och låg inom det prisområde jag tänkt mig. Får nog bli den då!
2 svar · 1,8k läst
pickels
pickels: Där pumpen tar vattnet är det en massa beläggning av nått slag, typ alger fast mer åt gulfärgat. Kanske alger det med, vad vet jag, i alla fall så tror jag att det hade satt igen röret. Jag ryckte och juckade på röränden i brunnen och när jag sedan körde igång pumpen så kom det lite vatten för att sedan öka så smått. Skall man på nått sätt "städa" i brunnen, en gång om
5 svar · 947 läst
M
martin.k: Hej, Har ett uterum som jag tänkte göra vid och har grävt upp 7 kubik jord. I uterummet fanns även ett gammalt stuprör som går ner till dagvatten. Problemet jag har är att när jag spolar vatten i kranen inne i huset så stiger vattnet upp i stuprännan. Jag har hittat vart det stiger upp (se bifogad bild) och vill nu plugga igen det på bästa sätt så jag slipper lukt och vatten för
0 svar · 2,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: I vår kommun skall man med början i år inventera alla avlopp som är äldre än 5 år. Man skall prioritera de områden som har fått en högre skyddsklass, dvs. "vanliga" avlopp är inte längre tillräckligt.
5 svar · 7,5k läst
·
B
b8q: Kommer det inte ens iväg från toalettskålen, eller vart stoppar "det" upp någonstans? Kan det vara rötter som trängt in i avloppet någonstans och liksom bildar ett "nät" i röret som fångar upp allt utom vattnet? Eller är lutningen på avloppet för stort så att vattnet "rinner ifrån" det övriga? (Jag har hört att det kan hända, men inte stött på det själv). Börja med att
3 svar · 2,2k läst
Göran.W
Göran.W: Grävde ni ända ner till styv lära när ni fylde upp om inte kan vattnet rinna i mellan liggande jord lager.
4 svar · 4,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja prova det och meddela oss hur det gick. Det tillför väl lite kunskap i alla fall.
28 svar · 12,0k läst
·
M
magnu: På denna sida finns detaljer som skulle kunna passa http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1013 Vi hade en 90 graders böj när vi bodde i lägenhet.
4 svar · 13,2k läst
·
L
lt1cobra: Halloj, jag blev lite fundersam när jag läste den här tråden. Min backventil sitter så det inte kan flöda vatten baklänges från esse blandningsventilen (den som ställer in max temp på varmvattnet i huset). Dvs, backventilen stoppar inte - baklänges tömning av kallvaten ut till blandare - baklänges tömning av varmvattenberedare Är detta något att oroa sig för, jag läste
5 svar · 10,6k läst
M
cheetah1: Finns såna offsetkopplingar man använder till det. Snygg och snygg, det är väl en definitionsfråga, det är åtminstone inte fult...
1 svar · 2,5k läst
v-g
v-g: Finns några varianter, en är att gjuta en klack vid golvgenomgången, vips har man "ingen" golvgenomgång. Man kan sen bygga en liten låda där man har skarvarna i, denna låda bör då ligga utanför tätskiktet. Alternativt att man reglar på väggen så golvgenomgången blir inne i väggen sen kör man vanliga systemet och vinklar ut det genom vägg. Eller så sätter man bara i en bussning
5 svar · 9,9k läst
·
B
Blumbern: betyder bara att muttern har rör-gänga på 3/8 tum (ej att förväxla med amerikanska tum-gängan) i det stora hela brukar man benämna gängor med millimeter, i det här fallet R10 medans gängade stålrör benämns i tum sen gammalt tillbaka. exempel: 1/2 tum rör (innermått) kan även kallas 15rör har gängan R15 3/8 tum rör/10rör har R10 gänga Det du behöver är en övergång från
1 svar · 33,4k läst
M
magnu: Typ http://www.rinkabyror.se/?sok.aspx?sokbestnr=3757 ?
1 svar · 5,6k läst
prototypen
prototypen: Och då om utloppet i första kammaren ligger under ytan så uppstår då problemet som TS hade och luften kommer inte ut någonstans. Protte
20 svar · 14,8k läst
E
empame: Är det någon som vet ungefär på vilket djup man ska borra hål i slangen och sätta backventilen?? Kanske inte spelar så stor roll så länge det är ovanför vattenytan...
12 svar · 34,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.