Hej!

Har precis börjat renovera tvättstugan vilket kommer ta sin tid pga. jobbigt lim bakom tapet och plastmatta som ska bort. Under denna tid behövs naturligtvis varmvatten vilket gör att varmvattenberedaren behöver flyttas ifrån dess hörn.

Vaknade med en snilleblixt att använda rostfri anslutningsslang från t.ex. Rinkabyrör http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1083 under renoveringen för att kunna flytta runt på varmvattenberedaren (Nibe Compact 200 l). Slangen ska klara 10 Kg och 90 grader vilket torde vara tillräckligt.

Fråga: Är det rekommendabelt att använda slang till varmvattenberedare?

Annars kan du använda PEX och flytta omkring VVB flera meter till en låg kostnad.

Tack för bra tips! Beulco misslyckas tala om var man kan köpa deras produkter via hemsidan så varianten med PEX tilltalar.

Anknytande fråga. Nuvarande installation från 1978 har klämkopplingar men med någon gänga mellan 3/4" och 1" så jag funderar på att byta ut merparten av alla kopplingar till 3/4". För att få bort muttern måste klämringen bort. Finns det något smart sätt som inte skadar befintliga kopparrör? Välriktat slag med dorn alt. slipa med dremmel.

Jag gjorde så när jag renoverade källaren, gick jättebra, jag använde 15mm pex ca 5meter lång, angående skarven /gängan så är det väl klämringar till 22mm kopparrör du har kanske? då finns det klämringsförminskningar mot pex ganska billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.