Tjenare!

Jag har ett problem hemma nu. eller ja. har haft länge men inte märkt att det vart
så grovt.

Jag har alltså en T-Koppling som går i källaren/"ta de lugnt rum"
Jag undrar hur den kan droppa hela tiden? Ungefär en gång var tredje minut.
Det är kall vatten i ledningen och det är ungefär 20grader i rummet.

Den ser ut såhär:

Det röda är isolerat och det blåa är oisolerat (färgerna är alltså inte så på riktigt utan mest för markering)
Det är från det blåa området det läcker (precis i kopplingen).. Kameran va urladdad
tkoppling.jpg

Vad kan problemet va. Läckage eller kondens?

Brukar vara kondens på sommaren.
Prova med att isolera.

Kondens för att vattenledningen är kall. Kompletterande saker som dock kan vara värda att titta på utöver att bara isolera den är:
För att den ska bli kall behöver du kontinuerligt använda vatten som går genom den. Om du inte använt vatten på länge så kan det vara så att du har tex en toalett som står och rinner?
Hög luftfuktighet i källaren bidrar också. Kanske kan vara läge att skaffa en luftavfuktare som får ner relativa luftfuktigheten lite så du inte riskerar mögelbildning i källaren.

Om det är kondens borde du se att T-kopplingen blir "svettig" på hela ytan. Dessutom borde det inte droppa i så jämn takt, utan borde vara värre när det är varmt och fuktigt ute och helt upphöra på vinterhalvåret (under förutsättning att du har någorlunda normal ventilation och inte har en luftfuktare eller liknande som tillför mycket fukt).

Tack för svaren!
Om det är kondens borde du se att T-kopplingen blir "svettig" på hela ytan
Jo men den är "svettig" hela tiden. och den droppar inte med jämn takt märkte jag nu när du sa det.
Den droppar lite när den vill.

Vad för isolering ska jag ha på T-kopplingen?

Tack ännu en gång

Tänk på att ibland blir kondensdroppar lite beroende på om du förbrukar vatten eller ej. Står vattnet still så värms det upp i röret och har till slut samma temperatur som rummet. Dropparna från kondens borde mao inte komma kostant över tiden

Rörisolering av polytenskum funkar fint att använda, finns på clasohlson och givetvis på de flesta byggladorna. Finns speciella isoleringsbitar för t-kopplingar med om du vill lycka till det och har normala dimentioner på rör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.