Vi ska gräva ner ca 25m avloppsrör från en stuga till en slamavskiljare. Brukar man sätta en rensbrunn alldeles utanför huset, eller är det onödigt?

det e ju dumt att sätta en rensbrunn ,men väl en spolbrunn kan va bra att ha

Ja, det var spolbrunn jag tänkte på, men skrev något annat... Det räcker väl med den med 110mm uppåt, annars så finns det ju med 200mm uppåt också , men då drar priset iväg lite mer.

Strunta i rensbrunnen. Begriper inte varför man skall ha en sådan.
När jag arbetade med slamsugning var det mycket få anläggningar som hade en sådan och dom fungerade bra dom också.
Rensbrunnen ställer till med mer problem än den löser förutom att den är ful där den sitter vid väggen eller i gräsmattan. Locket kan lyftas av och främmande föremål kan komma ner (leksaker mm) och göra så att det blir ett gigantiskt stopp. Har man en tät ledning mellan hus och slamavskiljare är det mycket lätt att spola eller att suga med sugslangen i ledningen om man får ett stopp.

De få kronor den kostar tycker jag det är värt. Mina sätter jag helt under mark då jag räknar med att slippa behöva använda det. De är bara där som en backup. Men skulle det krisa gräver jag 30-50cm ner i backen och stöter röret till min spolbrunn. Att ha det sticka upp hur marken känns överdrivet.

Sätt en y koppling på röret och dra upp det till önskad höjd. Finns en ganska ny tråd som behandlar detta

Nu måste jag vara lite elak.
Varför vill man ha en rensbrunn/spolbrunn? För att kunna spola vatten i ledningen? Det kan man göra lika bra med någon kran inne!
Våga vägra rensbrunn!!

Vi har anlagt ca 25 000 anläggningar och rekommenderar aldrig en rensbrunn. Det är onödigt! Med vänliga hälsningar Fann Va-teknik AB.

Kul att höra alla varianter.
Jag resonerar så här. Skulle jag få ett stopp någon gång så kan jag själv ge mig på att försöka få bort stoppet med hjälp av kanske totalt 3st spolbrunnar på hela mitt bygge. (Avlopp, dagvatten.)

Total investeringskostnad på ca 800kr eller så för dessa 3 spolbrunnar..
Har jag inte dessa så blir det nog att ringa in någon direkt när det blir problem och då blir det dyrare.

Bästa av allt är om jag aldrig behöver ringa in hjälp eller aldrig behöver använda dessa då är de en bra investering.

2965.thumb.400.400.jpg

Om man får ett stopp i ett avlopp med PVC-rör i marken på en sträck av 25m som du har så är det inte så mycket du kan göra själv från din spolbrunn, jämfört med att spola kraftigt inne ifrån en golvbrunn där du tagit ur vattenlåset.
Skulle du mot förmodan någon gång få stopp i din ledning så kommer det troligtvis krävas en spolbil och då trycker de rent ditt avlopp från din slamavskiljare vilket innebär att skit och vatten rinner ut i slambrunnen.
Ok, det finns tillsatser för högtryckstvätt men de fungerar bäst på korta sträckor i ledningar inom fastigheten.

AndersS skrev:
Om man får ett stopp i ett avlopp med PVC-rör i marken på en sträck av 25m som du har så är det inte så mycket du kan göra själv från din spolbrunn, jämfört med att spola kraftigt inne ifrån en golvbrunn där du tagit ur vattenlåset.
Skulle du mot förmodan någon gång få stopp i din ledning så kommer det troligtvis krävas en spolbil och då trycker de rent ditt avlopp från din slamavskiljare vilket innebär att skit och vatten rinner ut i slambrunnen.
Ok, det finns tillsatser för högtryckstvätt men de fungerar bäst på korta sträckor i ledningar inom fastigheten.
Kloka ord.
Ser gärna att mina 800kr är bortkastade pengar när jag sitter på ålderdomshem och är 85år.:D

Vet inte om de är kloka, men jag har sett en granne använda en spolbrunn inne vid huset för att försöka spola rent ut mot gatan vid ett stopp. Hans hus hade källare med golvbrunnar och gissa vart "skiten" tog vägen när han hade fyllt ledningen från spolbrunnen men det fortfarande var stopp. Han spolade glatt på utan att märka vad som hände i källaren:D
Så efter den händelsen så vet jag att man alltid ska spola uitfrån och in mot huset, och i trådskaparens fall kan man då lika gärna göra det från slamskiljaren för då hamnar "skitvattnet" i slambrunnen tills man fått bort stoppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.