L
limen: En T-rörsförminskning är väl (i detta fall) 22mm i ena änden (för att passa invändigt i T-kopplingen) och andra änden är anpassad för att passa utanpå ett 15mm-rör. En förminskningsmuff är anpassad för att passa utvändigt i båda ändar. Bara en teori :)
5 svar · 2,0k läst
W
Wester: Det var en smart ide med att lägga på fogskummet på utsidan och sedan dra igenom röret. Bara man hinner, skummet brukar ju expandera rätt fort och det e stor riks att man skrapar bort skummet från röret när man drar igenom det. men jag kanske ska pröva detta. Angående mallen så kanske det kan funka oxo men väggen är 120 cm tjock så det lär bara komma lite skum i början av hålet.
2 svar · 14,9k läst
L
Lejon: Någon som vet vad man kan använda för medel som löser mangan, ska rengöra vissa delar i mitt vattenfilter som det sitter mycket mangan på. /Lejon
0 svar · 6,5k läst
K
kempy: Jo det är lugnt, min flickvän är med där och hon har pratat med ordförande, det va inga problem. Avloppsröret blir ca. 230 cm långt, hur mycket fall behöver jag? Enligt röris så räcker det med att det är åt rätt håll eftersom det är så kort sträcka. Läst nånstans 1 cm / meter.
7 svar · 7,3k läst
·
D
dickedick: Kollade igen och givetvis hade jag kollat fel, maxtrycket var 50 Psi eller drygt 3,5 Bar.
9 svar · 22,9k läst
L
Lite: Ta lin om du har. Och man ska helst inte dra något absolut i bott då risken är att du förstör gängorna
5 svar · 4,0k läst
L
Lite: När du skrapar gängorna med ett bågfilsblad så använd "skala potatis" metoden. Går det snabbt och enkelt.
6 svar · 2,5k läst
R
Robert_Brink: själv är bäste dräng. var fasfel. trodde den pajat när jag bytat fas då den slog av på en gång.
2 svar · 8,2k läst
gadeberg
gadeberg: Vad är billigt Här finns http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/magnetventil-2-2-vaegs-stroemloes-staengd-0-till-1,pd13460!0,,855219131010.html http://www.vvsonnet.se/danfoss-ev220b-10b-220v50-p-22548.html?from=kelkoo&utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick http://www.vvs-klimat.se/product.html/danfoss-ls-magnetventil-for-vatten 24volt
1 svar · 6,3k läst
Patrick E
Patrick E: Har du golvbrunn i utrymmet där filtret står? Finns det en kran där skulle kunna sätta en timer för bevattning som du programmerar så att den släpper på lite vatten då och då? Ring och prata med Aquaexpert. De brukar vara hjälpsamma och ha bra idéer på lösningar.
1 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Min gissning är att 0511 är ett batch-nummer, ett tillverkningsdatum, ett verktygsnummer eller något sådant. Dvs inget av intresse för dig. Men det är en total rågissning, jag vill bara vara med i Gepardy innan någon kommer och lämnar det rätta svaret. :D
1 svar · 1,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: I Norge mjuklöds alla kopparrör. Nackdelen med det är att de förblir hårda och sålunda inte går att knäcka lite vid behov. Staffan
5 svar · 2,7k läst
S
Sergander: Jag kollade anoden också men fick inte upp den ur hålet som om den hade byggt på sig istället för att minska.
2 svar · 6,5k läst
S
Sonny.L: Det har kommit barnkalas och en påhälsning från stora tjocka släkten emellan men nu är tryckbrytaren äntligen bytt. Och BR125 jag gjorde som du skrev och skruvade isär själva röranslutningsflänsen från tryckbrytaren och gjorde rent membranet och monterade ihop igen. Det blev ingen skillnad men helt klart värt ett försök. Något jag la märke till var att brytarinsatsen var spräckt
14 svar · 14,4k läst
kinshasa
kinshasa: Tack igen, det lägger jag på minnet ! Mvh Jörgen
6 svar · 3,9k läst
R
rima_laima: Jag har problem med min pump,http://vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=7721, pumpen går med pumpar inte vatten, när jag fyller vatten i pumphuset så rinner det ut nertill. Trycket i hydropress,http://vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=7726, e nere i noll, men det har väl inte med att pumphuset läcker? Jag har skruvat isär pumpen, men kan inte förstå
0 svar · 2,8k läst
L
Lazmyn: Hej alla!! Hur vet ja om pumpen är kass eller om brunnen sinar? De börja med att vi inte fick något tryck in i huset å de har hänt förr, villket är bara att tömma hydrofonen å fylla den igen. Men de funkar inte nu..... kommer bara riktigt brunt vatten å pumpen bara går hela tiden. Har haft en firma här som spola å slamsög men de blev inte bättre.:@ Tyvärr vet ja inte på vilket
0 svar · 3,3k läst
J
JonasP: Det blev en liten inhandling hos Classe idag, 20 meter polyetenslang ytterdim 32mm som ska ned i värmaren inkl. 2 st 90 graders kopplingar så jag får upp slangen rakt genom locket. Därifrån kopplar jag in avtappningsslangen (32 mm innerdim) mot filter och mot pool. Tänkte lägga distanser av tryckimpregnerat mot kopparkittelns sidor och botten samt lite distanser mellan varven av slang och
11 svar · 4,6k läst
F
Forshaga: Hejsan Jag behöver lite råd om hur jag skall gå tillväga med min kallkälla. Den ligger bara dryga metern under marknivån och det rinner konstant oavsett årstid. Våran stuga ligger ca 5 meter under källans nivå. Vi har satt på 2 stycken ringar + konisk ring med lock. Tätat med pinmo runt (någon slags morän). Vattnet från källan fyller lite mer än hälften av nedre ringen och sedan
0 svar · 2,5k läst
Y
Yrrol: får hålla tummarna att det bara är rester från dåtiden, så jag inte behöver ett till dyrt filter... hums hums...
2 svar · 1,3k läst
Patrick E
Patrick E: Från pumpens märkskylt kan man också se följande: Q = 5-60 l/min H = 47,5-23 m Detta innebär att vid 0 m sughöjd och utan förluster på sug och trycksida så ger pumpen 5 l/min vid höjden 47,5 m på trycksidan. Detta motsvarar teoretiskt 4,75 bar. Jag skulle tro att det maximala trycket du kan komma upp ligger runt 4 bar, eller strax därunder, men då är flödet också väldigt lågt.
24 svar · 2,8k läst
W
wunderbaum86: [citat] Den ligger i källaren på stora huset.
6 svar · 2,9k läst
nattugglan11
nattugglan11: [citat] "vv-anslutning" ? ..varmvatten-anslutning?
5 svar · 2,1k läst
J
jinnil: Hejsan. På bottenvåningen har jag en klädkammare under trappan till ovanvaningen. Där ska jag nu bygga en toalett med handfat. Hur mycket kan ett sådant bygge kosta? Jag tänkte ta dit några firmor för att få prisuppgift. Är det något jag bör tänka på? Tack för svar.
0 svar · 752 läst
Patrick E
Patrick E: Har ni något vattenfilter eller annat som ska syresätta vattnet? När vattnet hettas upp får man luftbubblor som kan orsaka spottandet och fräsandet. På din beskrivning låter det dock som detta är ett nytt beteende på VV och att det tidigare inte spottat och fräst. Det som kan krångla på en VVB är blandningsventilen som ska göra att vattnet inte blir varma än 60 grader. Med tiden
3 svar · 4,4k läst
tallmilan
tallmilan: [citat] Tyvärr blir det nog billigare att köpa ny slang istället för kopplingar till 50mm slang, den enda räddning är nog anborrningsbygeln annars
10 svar · 7,2k läst
joflopp
joflopp: Absolut enklaste är nog att slinka in på valfri VVS-butik med verkstad och fråga om de kan tänka sig att sälja en lös bit mot kontant betalning.
1 svar · 1,6k läst
F
Firth: Tack alla för värdefulla råd! :D
8 svar · 2,1k läst
bonkeman
bonkeman: [citat] Mitt problem är att jag inte har någon ventil på utgående rör på radiatorerna. Jag kan alltså inte plocka bort ett element utan att tömma systemet vilket är helt värdelös när man vill måla bakom elementen. Men det du säger hade nog fungerat. Tänkte inte på det. Sen tänker jag som så att mina 40 år gamla rör har en fin invändig hinna av slagg och skit som skyddar lite
8 svar · 6,2k läst
Suhagg
Suhagg: Finns det inga buskar som har lite klenare rötter som man vågar plantera? Att rötterna till en klen buske har sönder spridarrören tror jag inte.
2 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.