6 299 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Val av pump och hydropress/-for till borrad brunn
Hej,
Hittar inget nyare inlägg i ämnet, så jag tycker det är dags för en genomgång igen:
Vi har borrat ny brunn till gården (bostadshus för 4 pers, större trädgårdsodling och ca 20 lamm plus ankdamm). Brunnen är 33 m djup och har ett beräknat vattenflöde på minst 15000L/tim (svårt att mäta då vattnet sprutade rätt ordentligt). Nu är frågan vilken pump vi ska ha, dränkpump eller jetpump, prestanda, och hydropress eller -for, storlek... Kan inte så mycket i ämnet och vore ytterst tacksam för kloka tankar och välmotiverade åsikter/rekommendationer.
Tack för hjälpen!
//Feffe
Hittar inget nyare inlägg i ämnet, så jag tycker det är dags för en genomgång igen:
Vi har borrat ny brunn till gården (bostadshus för 4 pers, större trädgårdsodling och ca 20 lamm plus ankdamm). Brunnen är 33 m djup och har ett beräknat vattenflöde på minst 15000L/tim (svårt att mäta då vattnet sprutade rätt ordentligt). Nu är frågan vilken pump vi ska ha, dränkpump eller jetpump, prestanda, och hydropress eller -for, storlek... Kan inte så mycket i ämnet och vore ytterst tacksam för kloka tankar och välmotiverade åsikter/rekommendationer.
Tack för hjälpen!
//Feffe
Har jobbat med Grundfos i snart 10 år.. Bra livslängd och verkningsgrad, tål lite stryck utan att gnälla! Ni skulle kunna sätta in en hydropress men hydroforer har i regel betydligt längre livslängd. Du får dessutom lite luftning av vattnet i en hydrofor vilket gör vattnet fräschare samt att eventuella sandpartiklar eller liknande hamnar på botten och följer inte med ut i systemet. Det bästa är att vänta tills vattenanalysen är tagen för att se om det finns behov för filter. Vissa filter måste jobba mot en hydropress för att fungera optimalt.
Hydropress sätter jag i regel bara in om det är trångt eller om kunden är snål..
Hydropress sätter jag i regel bara in om det är trångt eller om kunden är snål..
Jag förstår. Det står en gammal hydrofor idag. Kan man behålla den, kanske rengöra från kalkavlagringar?
Tack för bra svar, DTFD!
Vad är skillnaden mellan Grundfos SQ-serie och SP-serie?
Någon som är av annan åsikt, eller håller ni med DTFD?
Tack för bra svar, DTFD!
Vad är skillnaden mellan Grundfos SQ-serie och SP-serie?
Någon som är av annan åsikt, eller håller ni med DTFD?
Du kan använda den gammla! Öppna manluckan och rengör den invändigt bara! Såna tankar kan hålla i 50år utan större problem! SQ är 1-fas och SP 3-fas... SQ pumparna är också bra men SP bättre, de tål mer stryk och belastar elnätet mindre!
en följdfråga; Varför inte välja en ejektorpump? Har fått det tipset av brunnsborraren att vi inte behöver en dränkpump för att vattnet står så högt och tillgången är så stor. Dränkpump är ju mycket dyrare, hur motiveras det? Driftsäkerhet? Elförbrukning? ...?
Ejektorpump är idag rätt ovanligt, har dessutom låg verkningsgrad och för oväsen. En vanlig sugpump hade också fungerat men det är samma sak där, den hörs, lägre verkningsgrad, kortare livslängd osv...
En sugpump är billigare.. hade det varit till mig själv hade jag valt sänkpump!
En sugpump är billigare.. hade det varit till mig själv hade jag valt sänkpump!
Håller med, behåll bef hydrofor. Läcker den inte så är den helt OK att använda efter rengöring. Passa på och byt manometer, vattenståndsrör mm, så är den som ny.
Satsa på en 3-faspump. Dränkpump är tystare om du ska ha den i huset. Med tanke på vattenflödet och det grunda djupet behövs ju ingen värstingpump.
Grundfos är bra pumpar.
Satsa på en 3-faspump. Dränkpump är tystare om du ska ha den i huset. Med tanke på vattenflödet och det grunda djupet behövs ju ingen värstingpump.
Grundfos är bra pumpar.
Klicka här för att svara