Vatten & Avlopp
prototypen: Jag har en luftning i fasaden strax under takutsprånget, det har varit så i ca 25 år men det är dags att byta panel nu uppe under takutsprånget. Normalt ruttnar panel nertill. Hur jag ska lösa avluftningen sedan har jag inte räknat ut ännu. Protte
tallmilan: Ja, ovan husen blåser det och späder ut lukten. Vi har våran avluftning från avloppet precis under takfoten och det luktar inte mums när det bara småblåser lite lätt så att lukten sprids men inte späds ut ...
clain: Kommunen håller precis på och lägger ner nya avloppsrör och vattenledningar i vårt område och det fick oss att börja tänka. Vi har tidigare haft problem med stopp i avloppen ca 2-3 gånger årligen och därför överväger vi nu att göra någonting åt även de gamla cementavloppsrören på vår sida, för att utesluta framtida problem pga dessa. Jag har hört talas om Proline och
kina33: Hej! Har ett märkligt problem. Det kommer inget vatten genom duschens blandare. Har skruvat loss dusch-slangen och det kommer fortf inget vatten. Skruvar man loss filtrena på in-vattnet så sprutar det. Så stoppet är antingen vid blandningsvredet eller "på/av vredet, gissar jag. Ngn som har en idé om vad det kan vara? Går det att fixa? /Katarina Ps blandaren utsattes för visst våld då
erikssonjorgen: Hej, Ville bara återkoppla och tacka för råden. Skickar med en bild för er som är intresserade. /Jörgen
Jan-Å: Jag har en sån trapp på mitt hus, rekommenderar ett tak. Det är inte bara vatten som hamnar i trappen utan allt möjligt skräp, för att inte tala om snö. Annars kanske Du kan leda vattnet till dräneringen? vet inte om det är ok att göra så men det var så det var gjort på vårt hus fast jag byggde ett tak ändå pga av allt annat som ramlade ner där.
sockerskålen: Hej igen, jag lovade att återkomma när det var klart med kommunen. Har nu lyckat få mitt tillstånd från kommunen, för In-Drän markbädd eller Biorock. Ja det är ett "Fullständigt Avlopp" BDT+KL, arbetet kommer att påbörjas i början av Juli. Bestämde mig för Fann In-Drän vilket jag köpt, kostnad inkl. moms 28890:- som jag tycker är ok. Sockerskålen
Anna_H: Ja, de kan säga att avloppet inte uppfylelr de krav som gäller nu. Däremot kan de så vitt jag begriper inte säga att det inte uppfyllde de krav som gällde då, dvs de kan inte kräva att nåt skulle ha ändrats retroaktivt och ge dig böter elerl så fö något som du trott har varit godkänt. Mormors stuga såldes av just den anledningen: de krävde plötsligt att alla hus vare sig de
GK100: Nej, det är inte lönt att kladda med den gamla beredaren. Om frugan får duscha lite kallt kanske investeringsviljan ökar.:)
vedeldaren: Jag drog mina slagar i en gul 50 mm elslang och isolerade med utanpå slangen med armaflex. Jag drog 2X20 mm och det funkade bra. Dom blir ju lite mer skyddade mot gnagare på det sättet.
beza: Vi fick tillbaka diskmaskinen - i samma skick som förut. Reparationen skulle gå på 1500-2000 (reservdel, de har inte berättat vilken), en ny maskin kostar 2800, valet var enkelt...
pbengtsson: Patronfilter görs av ex http://www.callidus.se/1573.html, hade ett liknande på inkommande, men körde för fint filter så det satte igen sig snabbt.
prototypen: Jag röstar på fritt, du kan drabbas av en luftblåsa i röret som varken vet om den ska upp eller ner. Protte
v-g: Man kan ju heller inte jämföra en typ av gummimuff fernco med en bit gjutrör. Nu var det ju gjutrör TS skulle ha så här var det ett bättre val. Ferncokopplingar (=gummimuff) är inte helt billiga och kan gå uppemot 1500:- för större dimensioner. Lite som att jämföra äpplen och päron jag köper liksom inte en tvärflöjt för att dra som vattenledningsrör heller ;)
Suhagg: [citat] Det är ju omöjligt att upptäcka i efterhand så därför tänkte jag att man skulle vara på säkra sidan från början och kapa ner allt som står nära.
jhenrikj: Det är ett rör inne i pumpen som skall förlängas också...tror inte det är något man gör själv direkt....Den är tydligen ställbar för förlängning mellan 30 och 150cm... Men men, jag vill helst undvika det fula plastlocket i gräsmattan om jag kan...vill ha ett platt brunnslock....
ingemar_o: kikade lite på plastslangar men det blir så dyrt med kopplingarna det får bli fosforkoppar lånar en gassvets
Wester: Jaha då var det avklarat. Gick bra men lite bökigare än tänkt. Fäste en stålvajjer i pemslangen med bult och lite brickor. Drog sedan ihop hela kalaset till slangen blev helt platt (jag drog alltså så hårt jag kunnde). Sedan vinschade jag på andra änden av rörer. Vinchen pajjade pga av överbelastning, (kuggarna gick), det var iförsig en skit vinsch med max kapacitet på ca 2-300 kg.
ottoagda: Har problem med att ställa in Pressostat(mätaren) som sitter nere i brunnen (justerar till och från trycket). (Har en hydrofonpump inne i boden som har en tryckmätare.) Har förståt att man skall ställa in Pressostaten beroende på tryckmätaren, men vet inte hur? Någon som kan förklarar enkelt för en lekman??? :blushing:
tallmilan: Däremot ska du nog skaffa vattenvarnare och en sån magnetventil som stänger av vattnet när en läcka uppstått. Försäkringsbolagen har flaggat för att kylskåpen inte håller måttet och läcker som såll (det brister plötsligt) med STORA vattenskador som följd. Även om det är ett försäkringsärende så tar det månader att torka upp och under den tiden hår du bo någon annanstans
zingo: OK, tack Då fyller jag igen i morgon och hoppas att det funkar som jag tänkt mig när jag väl har kabeln
oskis 123: [citat] Åja! Ta inte i så du spricker. Det är ont om "u" i världen. :) Om du läst noga så hade du noterat att jag skrev orden "verkar vara" . Då innebär det ju inte att jag benhårt försöker hävda att jag har rätt. Håll en trevlig ton i alla väder
Schäfer: Funderar på det här med rinnande vatten i stugan. Stugan ligger vid bottenviken (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bottenviken) Funderar på om man skulle kunna använda en vanlig pumpautomat för att pumpa vatten från stranden. Eller måste man ha special grejer för havsvatten? Tänkte få vatten till bastun samt för att vattna blommor och sånt. Detta är endast tänkt att användas under
ottoagda: Har en stuga med en nedsänkt Grundfos SQ pump och en Hydropress inne i Snickarboden. Trycket i kranarna inne i huset är bra när man sätter på vattnet men efter ca 30 sek så sjunker trycket i hydropressen och vattnet i kranarna blir "kisse"-strålar. (Inget att duscha i m.a.o) :blushing:. Vad göra??? Sähär ser kopplingsförloppet ut: "Pumpen längst nere i brunnen" -sen- (Öppe i
3pac: Hej Jag skal have vattan-rör och avlopp från käller et pannarum och til 1vånning till nyt kökken, skal jag sätte noget tätning i betongdäck från käller till 1vånning? jag kan inte hitta om man skal i Sverige.
robertbmw: Hej Har fått tag i Cupori kopparrör billigt ..men det är av typen Fincu ...läste på cuporis hemsida att det är till gasinstallationer ..funkar det bra till vatten installationer också .. jag har kollat dimensionerna ..och det ser ut att vara samma ...kan någon expert hjälpa mig?
bece: Skruven du beskrev sitter (satt) på ovansidan längs in mot väggen (lite svårt att se på bilden). Jag fattade inte att den bara kunde sitta med en enda skruv. Tack för hjälpen! =)
gibbles: Aha, så plasten gick att ta lös alltså. Där ser man. Den satt rätt hårt, men det gick bra att knacka loss den med en skruvmejsel. Tack för hjälpen drakhenke!