1 386 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ta bort vattnet ur huset
Hej
Jag och tjejen funderar på att köpa ett fritidshus och för att slippa problem med frusna rör och saltade elräkningar för uppvärmning vintertid så har vi funderat på att ta bort vattnet ur huset. Jag kan även tillägga att det inte finns något godkänt avloppsystem där idag utan bara en stenkista så bara där är det en jäkla massa jobb och stålar som ryker.
Jag vet att det kan skilja sig mellan kommuner vad dem har för krav på avlopp, men om man inte har vatten inne i huset så borde man väl slippa anlägga avlopp för att få ut vatten ur huset.
Då är frågan om man slipper att anlägga en ny 2 kammarbrunn med slamavskiljare som kommunen kräver där huset ligger?
Är det någon som vet mer om detta?
Jag och tjejen funderar på att köpa ett fritidshus och för att slippa problem med frusna rör och saltade elräkningar för uppvärmning vintertid så har vi funderat på att ta bort vattnet ur huset. Jag kan även tillägga att det inte finns något godkänt avloppsystem där idag utan bara en stenkista så bara där är det en jäkla massa jobb och stålar som ryker.
Jag vet att det kan skilja sig mellan kommuner vad dem har för krav på avlopp, men om man inte har vatten inne i huset så borde man väl slippa anlägga avlopp för att få ut vatten ur huset.
Då är frågan om man slipper att anlägga en ny 2 kammarbrunn med slamavskiljare som kommunen kräver där huset ligger?
Är det någon som vet mer om detta?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Du måste helt enkelt kolla med kommun där huset står. Det är helt olika regler. I min stuga har vi vatten, det är bara att släppa ut inför vintern och hälla glykol i vattenlås/toastol. Har missat en gång på 12 år och fick en pricka i ett rör. Numera blåser jag ur ledningarna med egna lungor för att tömma bättre. Det måste även gå att öppna på lägsta punkterna, där har jag satt ventiler.
Det är svårt med termostatblandare, de är svåra att tömma helt på vatten.
Det är svårt med termostatblandare, de är svåra att tömma helt på vatten.
Klicka här för att svara