3 493 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hade inga stödhylsor vid blandarbyte
Häpp!
I en annan tråd skrev jag om ett lyckat blandarbyte. Dock var det lite akut sent på kvällen och vi hade inga stödhylsor.
Kan man lossa klämringskopplingen och knacka in stödhylsor i efterhand och sedan dra åt? Kopplingarna verkar täta som det är nu och vi behövde ha vattnet påslaget så det var inget alternativ att vänta.
Några problem att återanvända klämringar? Får man i stödhylsan när man dragit åt en gång förut? Våld?
I en annan tråd skrev jag om ett lyckat blandarbyte. Dock var det lite akut sent på kvällen och vi hade inga stödhylsor.
Kan man lossa klämringskopplingen och knacka in stödhylsor i efterhand och sedan dra åt? Kopplingarna verkar täta som det är nu och vi behövde ha vattnet påslaget så det var inget alternativ att vänta.
Några problem att återanvända klämringar? Får man i stödhylsan när man dragit åt en gång förut? Våld?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Enklara svaret:
Du kan inte "knacka in" stödhylsor efteråt.
Du kan inte återanvända stödhylsor.
Men naturligtvis löser våld allt. Men det blir sällan bra.
//KoW
Du kan inte "knacka in" stödhylsor efteråt.
Du kan inte återanvända stödhylsor.
Men naturligtvis löser våld allt. Men det blir sällan bra.
//KoW
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Svaret är väl:
- Nej
- Ja
- Nej
- Funkar ofta men frågan är om det är nödvändigt.
Ok, så det kommer inte att funka att montera dit stödhylsa i efterhand. Misstänkte det.
Någon som vet vad nya anslutningsrör kostar till blandaren? De lär ju bli för korta om jag ska kapa dem ovanför klämringen nu. Är det svårt att byta rören eller de har en anslutning man bara skruvar i? Eller är det smartare att göra en koppling till mitt på röret så att man får en förlängning på så vis?
Någon som vet vad nya anslutningsrör kostar till blandaren? De lär ju bli för korta om jag ska kapa dem ovanför klämringen nu. Är det svårt att byta rören eller de har en anslutning man bara skruvar i? Eller är det smartare att göra en koppling till mitt på röret så att man får en förlängning på så vis?
Har ställt samma fråga till FM Mattssons support. Rekommenderar de stödhylsor eller ej. Personligen kan jag tycka att det är lite overkill med en tunn stödhylsa i ett kopparrör. Vad gör det för skillnad på godset liksom...
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Gör ju så klart en skillnad för att förhindra att röret deformeras och ska användas på mjuka och halvhårda kopparrör. Men är det tätt och rören är gott klammade så låt det vara, risken är liten att det börjar läcka.
Jag kommer nog att låta det vara så länge. Är mest nojig över att livslängden på förbandet mot förmodan skulle bli sämre utan hylsa. Jag får göra kontroller med jämna mellanrum och ta för vana att stänga av vattnet när vi reser bort. Det bör man visserligen göra hur som helst 
Jag använde Multipak på alla delar när jag drog ihop skiten. Gör det någon skillnad förutom att ringarna lättare halkar på rätt plats. Ger det någon tätande effekt också?
Jag använde Multipak på alla delar när jag drog ihop skiten. Gör det någon skillnad förutom att ringarna lättare halkar på rätt plats. Ger det någon tätande effekt också?
Redigerat:
Det är inte omöjligt att få in stödhylsor om man inte dragit kopplingarna så hårt vilket de flesta brukar göra...
Multipak smörjer men tätar inte inte lika effektivt som Locherpasta, det innehåller pimpsten som sväller och tätar när det blir blött.
Multipak smörjer men tätar inte inte lika effektivt som Locherpasta, det innehåller pimpsten som sväller och tätar när det blir blött.
Klicka här för att svara