Jag ska riva bort de gamla gjutjärnsrören för stambyte till plast, vilken är den bästa metoden? Tigersåg, hammare, slägga? Blir det mycket "klet på kläderna" när man river?
Är det bra att "spola rent" först ett par gånger med WC:n och sedan vänta några timmar innan man börjar riva?
Är det bäst att lägga plaströren ungefär likadant som gjutjärnsrören låg (lutning, skarvar mm) eller är det skillnad på de 2 systemen?
Skarven i källaren mellan det nya plaströret o gjutjärnsröret där det går ner i marken (ca 20 cm ovan golv), hur gör man den lämpligast, silikon eller?
Lutning ca 1cm/m? Många frågor, hoppas ni kan svara... d^_^b

Definitivt tigersåg!

Ska du riva e kedjekniv eller slägga effektivast, Tigersåg funkar bra ibland, beroende på lageringen i gjutgodset, Ibland går det som smör ibland inte alls..

Undvik om möjligt dold horisontell dragning i den mån det går.

Jag körde med en liten handslägga, funkar ganska bra.

Har hört rykten om att det kan finnas kaustiksoda i gamla rör och att man måste vara väldigt försiktig och skydda ögonen då man river. Vet inte om det är en skröna....

Man måste väl också vara försiktig när man slår sönder dom så inte skärvor rasar ner i markavloppet så det blir stopp?
Horisontell dragning blir det ca 3 m totalt, varav 2 m 110mm.
Det gör väl inte så mycket om lutningen blir mer än 1 cm/m när det gäller 50 + 75mm, där rinner det ju i princip bara vatten, jag kan förstå att det är viktigare med 110 mm, där finns det ju andra saker också...

Har hört rykten om att det kan finnas kaustiksoda i gamla rör
Kaustiksoda är det bara i om nån hällt i det.

Handslägga och spräck muffarna så är det bara att plocka ner det. Har du renslucka nere vid golvet öppnar du den och stoppar ner en plastkasse eller liknande så riskerar du inte att skärvor försvinner ner. Glöm inte ta bort den innan du börjar använda avloppet igen.

Var rädd om sista muffen där du ska skarva på med plaströret, går den sönder blir det genast jobbigare.
Kapa röret strax ovanför den, tigersåg funkar (bågfil också) och riv bort det du har ovanför. Går även med vinkelslip (rek. ej) men då får du täcka rummet noga och ha andningsskydd för det skitar ner nåt fruktansvärt och är inget vidare att andas in. Se till att ha några extra blad till sågen för vissa rör äter bladen.

Ta sedan en vass huggmejsel och spräck rörstumpen som sitter kvar i muffen rakt ovanifrån på ett par, tre ställen och lirka bort bitarna med en polygrip. Har du inte stoppat nåt i avloppet innan du börjat måste du göra det innan du börjar hugga, inte bara skärvor som kan hamna där. Har la hänt att man tappat taget om huggmejseln nån gång och den kan vara lurig att fiska upp om den försvinner ner. Har numera en sån med skydda-tummen-gummi i ändan, den går inte lika lätt ner i avloppen.

Det är alltså viktigt att du spräcker röret uppifrån och aldrig slår ner nåt i skarven mellan muffen och röret eller slår rörstumpen i sidled. Då finns stor risk att muffen spricker och det blir jobbigt.

Skrapa rent muffen invändigt och sedan använder du en passande gumminippel i muffen som du sedan trycker ner plaströret i. (Till ett 4” rör är det en 123/110 mm gumminippel). Sedan är det bara att dra plaströren som du vill och som det passar bäst.
På så korta sträckor behöver du inte bekymra dig om för lite eller för mycket lutning, bara det är fall och åt rätt håll så funkar det.

Och det är inte wc-avloppet som skitar ner, det är det från köket. Så när du tar ner det så trä plastpåsar över ändarna så sparar du mycket städning. Och är du ovan ska du nog inte arbeta i gå-bort-kostymen, kan skvätta lite när du kör med tigersåg.
Till sist en rörläggarvisdom: Det går alltid fortare att täcka noggrant, och lite extra, än att städa.:)
Speciellt köksavlopp kan vara svårt att få bort från väggarna

K
Jag har just rivit ut stammarna av gjutjärn och tigersåg i kombination med hammare räckte för mig. Ett under att något vatten alls kunde rinna i avloppet i badrummet med tanke på "innehållet" i rören.... Så att täcka innan är mycket värt.

Dock rekommenderas verkligen både hörselskydd och sist men inte minst skyddsglasögon då skärvorna av gjutjärn inte är att leka med:(

Lycka till!

/Krister

Tack för svaren! Det blir till att börja imorgon bitti.
JerreEssberg: Många bra tips från dig, guld värt!
Jag hade tänkt att lägga rensrör (med skruvlock) under golvet i varje garderob o ha en lucka i golvet, kan vara värt om det blir stopp nån gång.

Nu vet jag inte hur din planlösning ser ut med garderober och så, eller hur din rördragning ser ut i detalj.

Men det räcker gott med ett rensrör nere vid golvet där du tänkt skarva, sitter det inget nu så sätt dit ett.
När det blir stopp i en villa, för det antar jag det är, så blir det nästan altid i vattenlås i handfatet, golvbrunn i dusch/bad, vatttenlås i köket eller utgående utanför huset (servis med tex dåligt fall). Då rensar man genom vattenlåset/brunnen eller rensrör i utgående.
Nåt annat behöver du inte ha, du kommer aldrig att använda dem.

Garderoberna ligger vägg i vägg med badrummen, stammen kommer upp i garderoben, förgrenar sg under golvet i garderoben o fortsätter upp längs väggen i garderoben till nästa våning där det är samma sak. Jag tänkte bara ha rensrören som en extra säkerhet: i nuvarande system har vi haft tvärstopp mellan dusch o wc i ett halvår, en röris har varit här men lyckades ej få bort proppen trots en massa slit, hade jag haft ett rensrör då kanske jag hade lyckats rensa från andra hållet?

JerreEssberg skrev:
Kaustiksoda är det bara i om nån hällt i det.
Jo det är väl det som är bakgrunden. Man har försökt rensa avloppen med Kaustiksoda som samlas i slammet. Sen en dag kommer römokaren och skall fixa rören, klappar till det med hammaren och får soda i ögonen....

Ingen annan som hört sådana historier?

Har aldrig hört om nån som haft för många rensrör så gör som du tänkt, det blir alltid bäst d^_^b

Ang Kaustiksoda
Jag var och rensade gjutjärnsvattenlåset i köket i en lägenhet och precis när jag fick loss bottenpluggen och vattnet rann ner i handskarna säger tanten 80+ "Jag hällde i kaustiksoda igår men det hjälpte inte. Helt stopp iaf" Jo tack, jag kände det sved.... Men detta är enda gången jag råkat ut för det under 15 år som rörläggare, och då har det blivit många avloppsbyten. (jag var alltid yngst på firman och då var de äldre snabba på att undvika skitjobben...):(

Så ja, om det är helt stopp och man tömmer i det så är det klart att det ligger kvar, men då kommer det inte längre än till vattenlåset. Men när det är stopp är det försent att använda kemisk propplösare. (tycker iof att man aldrig ska använda det. Hett vatten, rensmaskin/högtryckstvätt är det som gäller). Sedan ska man ju alltid ändå ha handskar, hörselskydd och skyddsglasögon när man river gjutjärnsavlopp, det har man ju..:blushing:

Nu har jag börjat riva avloppet. Jag körde med bågsåg, kärde först med "biltemablad" som gick långsamt, sen hittade jag ett Sandvikblad o det gick genast 5 ggr fortare.
Jag har hittills sågat 5 delar (ca 1 m långa), 1/2 timme per snitt, så det blir många timmars sågande till...
De väger ju bly, måste ha 1 ton gjutjärn i huset (3 vån + källare)!
När jag lossade avgreningen till tvättstället stänkte det svart gegga över halva källaren o alla verktyg (o mig), bara det tog 1 timme att sanera. Det röret var helt igensatt av klet, men stammen ser ok ut än så länge. Ont i axeln nu efter allt sågande i obekväma ställningar men fortsätter imorgon ändå så jag kan proppa på den tillfälliga toan på markmuffen, får vara försiktig så den inte spricker... d^_^b

Tompa21 skrev:
Nu har jag börjat riva avloppet. Jag körde med bågsåg, kärde först med "biltemablad" som gick långsamt, sen hittade jag ett Sandvikblad o det gick genast 5 ggr fortare.
Jag har hittills sågat 5 delar (ca 1 m långa), 1/2 timme per snitt, så det blir många timmars sågande till...
De väger ju bly, måste ha 1 ton gjutjärn i huset (3 vån + källare)!
När jag lossade avgreningen till tvättstället stänkte det svart gegga över halva källaren o alla verktyg (o mig), bara det tog 1 timme att sanera. Det röret var helt igensatt av klet, men stammen ser ok ut än så länge. Ont i axeln nu efter allt sågande i obekväma ställningar men fortsätter imorgon ändå så jag kan proppa på den tillfälliga toan på markmuffen, får vara försiktig så den inte spricker... d^_^b
Så du sågar alltså för hand.. jisses.. Säger bara tigersåg och slägga. Har du ingen tigersåg, så hyr en för en liten slant. Det sparar din onda axel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.