Har två ledningar som tyvärr ligger lite för nära sockeln till torpargrundens yttermur. Detta leder till att de fryser då det är -15 eller mer. Jag kommer inte åt att isolera rören mer än vad som är gjort, då frysningen sker på ett ställer som jag inte kommer åt.

Finns det något sätt att tina dessa rör? (skulle egentligen vilja ha en frostvakt som man kan lägga i ytterröret, men jag har inte hittat någon som är tillräckligt smal för att få in i hålrummet som är i rör i rör.

Skulle även vilja slippa att koppla loss rören för att eventuellt suga in varmluft med en damsugare.

Finns det någon smart lösning?

Om du vill tina dem så kan du använda ånga men då måste du stänga av vattnet och trä i ett tunnare rör i det röret som du vill tina och sedan blåsa in ånga tills proppen tinant upp.

Du kanske kan komma åt med en lång 10 mm borr och borra hål i närheten av det ställe där du vill åtgärda. Och sedan spruta in skum där för att få bort ev kalldrag som troligen kyler ner så det fryser. Man kan förlänga rören på skumflaskorna så att man får ett längre rör om man har svårt att komma åt.

ta kompressorn och låt det blåsa i röret tills det tinar och låt vatnet stå och rinna sen

Rör i rör betyder att man har öppningar i båda ändar. Frigör dessa. Sen tättar man till den ena ändan och öppnar ytterröret på sidan. Sen är det bara att med silvertape ansluta dammsugarblås eller hårtork. Låt den gå tills isen försvinner. Använd inte dammsugarens suggsida. Inte om den ansluts ifrån husets sida. För att då skulle du suga in den iskalla luften.
Sen är det bara att stoppa in en elkabel i röret.

Dammsugar-tricket är väl det rekommenderade för rör-i-rör, men eftersom du inte vill trixa med det så...
Antar att det går att komma åt rören där det är fruset eftersom de är installerade iallafall...du kan ju börja med att dra dit en varmluftsfläkt och tina upp det temporärt...sen skulle jag precis som jerk föreslår spruta fogskum där det är svårt att komma åt...förläng röret med ett längre plaströr och spruta på bara! Fogskum isolerar mycket bra och tätar också mot drag.
Du kan förresten inte lägga värmekabel utanpå rören? Måste ju inte ligga i själva rören.

Krilleman
Fogskum isolerar måhända bra men du förlorar utbytbarheten i ditt rör i rör med det...

Tänkvärt!

Tanken var att skumma utanför skyddsrören.....

Varmluftspistol i ytterröret.

jerk skrev:
Tanken var att skumma utanför skyddsrören.....
Precis, sa Bull...

jag hade iaf inte användt varmluftspistol pga brandrisk, torde räcka med tryckluft i ytter röret för att tina upp så länge luften håller rumstemp

Varmluftpistol på full värme kan ge MYCKE varm luft. Även en hårfön blir lite för varm om den får mot tryck. Men å andra sidan så är en varmluftpistol tillverkad för att orka blåsa när det är motstånd så en sådan på lägsta nivå och med en anslutningsslang man kan hålla koll på temp borde funka bra.

ingemar_o skrev:
jag hade iaf inte användt varmluftspistol pga brandrisk, torde räcka med tryckluft i ytter röret för att tina upp så länge luften håller rumstemp
När tryckluft dekomprmeras sjunker dess temperatur drastiskt. Den håller inte rummets temp!
Ånga eller varmluft från fön el dammsugare.

Tryckluften använde ja härom dagen o tina en propp med.Behövde inte blåsa alls länge,så släppde den.Röret fryser jämt när det varit -20c ett par dygn.Nu får kranen stå o droppa lite,tills det blir mild väder, i vårdagar ska ja riva upp väggen o isolera mera.

Redigerat:
Varmluftspistol och plast passar dåligt ihop.
Jag vet detta efter att ha försökt torka ett tangentbord som jag spillde vin i.....

presisions arbete och alkohol passar inte heller så bra ihop....:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.