Eller ja, det tog ca 3 veckor innan den började läcka (klämkoppling på gammalt målat kopparrör 22mm). Upptäckte det i går kväll, en droppe var 30:e sekund kanske. Funderade lite, men chansade till slut på att dra åt den *lite* (ca 1,5 grader,hade ingen större skiftnyckel till hands). Hade jag dragit sönder något hade jag ju själv fått fixa. Det läckte inte i morse när jag tittade till kopplingen. Om det nu inte läcker ikväll, skall jag låta det vara, eller skall jag ändå ta dit rörmokaren? Känns ju knepigt att han skall komma för ett fel som inte visar sig just då.

Är det en bra idé att få undan trycket, lossa kopplingen och skruva ihop igen? Eller blir det bara värre?

(Inkommande kallvatten till pannan, kommunalt vatten)

Krilleman
Gammalt målat kopparrör, kan ju vara mjukt efter lödning eller bockning, använde rörisen stödhylsa?! Och om det inte läcker så läcker det ju inte längre :) Varför ringde du inte rörisen på stuts när du såg att det läckte, oavsett hur du betalade honom (finns ju några alternativ) så borde han ju kommit och rätat till det på en gång om han är seriös med det han pysslar med!

Därför att det var igår kväll kl 23:30, och jag hade redan gått och lagt mig (nästan). Och i morse droppade det inte. Seriös eller ej, jag tror inte han hade uppskattat ett telefonsamtal då. :)

Krilleman
Men om det bara läckte så lite kunde inte vänta tills idag då?! :)

Det verkar ofta som om klämringskopplingar "sätter sig" lite med tiden. Det behöver inte vara rörmokaren som gjort något fel. De börjar droppa efter ett tag, precis som TS beskriver. Ofta räcker det att dra åt dem lite. Om det nu slutar droppa så är ju problemet löst.
Fast jag är lite fundersam på det där med målat kopparrör. Jag hade tagit bort färgen innan jag dragit dit kopplingen.

Tycker du gjorde rätt och läcker det inte längre så är det fixat.d^_^b Varför krångla till det, tog säkert kortare tid att dra kopplingen än bara samtalet till rörläggaren skulle tagit.
Börjar det droppa igen kan du dra åt lite till igen, slutar det inte efter det får allt rörisen komma tillbaka. Men kopplingen sitter väl bra till och är lätt att ha uppsikt över (?) så det är inget att oroa sig allt för mycket över. Men det är klart, det ska inte läcka....q(;^;)p

De fåtal gånger jag haft hem rörmokare för ett jobb så har de (eller kanske alltid varit samma gubbe...) återkommit efter några dar/en vecka för att kolla att saker och ting fortfarande håller tätt. Åtminstone inbillar jag mig att det var därför, och inte för att de/han trivdes så bra i mitt sällskap :)

Vi hade en läckande koppling i tvättstugan efter en komplett nydragning av all VVS där. Jag kände lite lätt med skifnyckeln och den var fan nästan helt lös. Jag drog åt och sen har det varit tätt.

Tycker att det är värdelöst av en firma att lämna ett jobb utan att gå över kopplingarna och känna efter så att det är åtdraget. Men klockan hade väl precis slagit 16 så grabbarna var väl i full gång med att springa omkull varandra på väg till bilen... Suck...

Hur som helst tycker jag att du gjorde rätt. Anlita sen inte firman igen...

Krilleman
Beror lite på vilka kopplinar man använder och hur man drar dom! Samt på 22 och uppåt blir ju smörjningen av kopplingarna viktigare och viktigare, en bra koppling som håller tätt i alla väder är vatette, kostar en slant extra men mycket väl investerade slantar! Fasta nycklar för att dra kopplingen är nu mera nästan krav!

Alla 3 rörisar som gjort jobb i vårt hus har "lämnat" efter sej nån koppling som börjar droppa efter ett par tre veckor, jag trodde det skulle va så :P Jag har alltid dragit åt dom själv, det har sen hållit tätt så det har aldrig orsakat nåt problem, 2 av rörisarna är duktiga killar så det är knappast nåt dom har glömt utan det är nog nåt som ger sej lite efter tag har jag tänkt.

Jan-Å skrev:
Alla 3 rörisar som gjort jobb i vårt hus har "lämnat" efter sej nån koppling som börjar droppa efter ett par tre veckor, jag trodde det skulle va så :P Jag har alltid dragit åt dom själv, det har sen hållit tätt så det har aldrig orsakat nåt problem, 2 av rörisarna är duktiga killar så det är knappast nåt dom har glömt utan det är nog nåt som ger sej lite efter tag har jag tänkt.
Nä, det skall nog inte "va så". Men troligen har personen i fråga varit mer upptagen med att klia sig i röven än att göra ett ordentligt jobb. Man skall inte behöva gå och efterdra kopplingar själv. De flesta människor köper in en tjänst och tänker sen inte mer på det. De går inte ens och kontrollerar kopplingen utan litar på hantverkaren vilket man ju uppenbarligen inte kan göra. Om det nu är så att vissa kopplingar kan behöva efterdras så får de väl för fan masa sig ut och göra det också, eller åtminstone informera om det så att folk kan efterdra lite själv.

Ursäkta, men känner mig ovanligt bitter på hantverkare ikväll.... Får nog gå in på delforumet "Hantverkare" och skriva av mig lite... :)

Den var alltså inte lös, satt hårt gjorde den. Fick vara lite "dynamisk" i åtdragningen (liten nyckel).

Dynamiska åtdragningar är ju de bästa! Lite kroppsvikt bakom så sitter det d^_^b

bonkeman skrev:
Nä, det skall nog inte "va så". Men troligen har personen i fråga varit mer upptagen med att klia sig i röven än att göra ett ordentligt jobb. Man skall inte behöva gå och efterdra kopplingar själv. De flesta människor köper in en tjänst och tänker sen inte mer på det. De går inte ens och kontrollerar kopplingen utan litar på hantverkaren vilket man ju uppenbarligen inte kan göra. Om det nu är så att vissa kopplingar kan behöva efterdras så får de väl för fan masa sig ut och göra det också, eller åtminstone informera om det så att folk kan efterdra lite själv.

Ursäkta, men känner mig ovanligt bitter på hantverkare ikväll.... Får nog gå in på delforumet "Hantverkare" och skriva av mig lite... :)
härta ner dig en smul här,

att en koppling börjar läcka efter ett tag kan bero på att mediat i röret är ömsom varmt ömsom kallt och får på så sätt en relativt nydragen koppling att röra sig en smula,
tråkigt men inte helt ovanligt, det har ingen att göra med kompetens eller att folk inte kan sitt jobb,

Nu går jag inte på lika hårt om yrkesgruppen som bonkeman utan mera då på materialet. Om det nu är så dåligt att man måste efterdra så är det riktigt bedrövligt då det inte finns med i någon anvisning till grejerna att det behövs.
Men det finns 3 saker som kan vara fel på en droppande koppling.
1. FEL på material
2. FEL utfört
3. FEL använding av material vilket oxå hamnar på hantverkarens bord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.