13 992 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Frusna rör, hjälp!
Antar att jag inte är ensam om detta med att ha frusna rör nu när det är så här kallt. Det var -25 imorse och säkert kallare ändå under natten. Det är min första vinter i huset och jag har tidigare bott i lägenhet så jag har noll koll om hur jag ska bära mig åt. Röret som är fruset går till duschvattnet och vattenkranen i badrummet, i köket rinner kallvattnet på men när jag försöker skruva på varmvattnet står det helt still. Röret i fråga är ett plaströr som är oisolerat runtom, om det är nåt "rör i rör" har jag ingen aning om. Det är iaf tjockt som ett baseballträ där det är som tjockast (på baseballträet alltså). Röret är under marken till en tredjedel och resten ligger direkt ovanför gruset/sanden. Huset står på plintar och just nu har jag lösa plåtar runtom som lutar mot ytterpanelen så att det inte ska dra förskräckligt. Där röret från köket och badrummet går ihop under köket finns lite rockwool slarvigt lindat runt en kortare del av rören (den delen som går från mark upp till köket. Men största delen av röret till badrummet ligger alltså på marken oisolerat. Nu har jag lagt ett varmt täcke över och några handdukar som jag doppat i kokande vatten. Jag har täckt över ungefär halva röret på ovansidan (jag kommer inte in under det med täcket) och ca 4 meter ligger fortfarande oisolerat på marken då jag inte kan krypa in längre. Huset är litet och lite dragit i golvet och jag har eldat hela morgonen så jag hoppas att lite värme går ner under grunden och ger nån effekt. Jag hoppas bara inte rören spricker. Men fortfarande kommer det inget vatten och jag ska till jobbet snart. Vad ska jag göra? Klarar sig rören till imorgon? I går hade jag vatten överallt, både kallt och varmt så det måste ha frusit i natt. Är tacksam för snabba tips på vad jag bör göra. Allt gott! / Tomas
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Får det frysa och vara fruset länge är chansen större att metallrör går sönder eller att slang fryser samman för mycket. Du bör ta dig tid att kontrollera detta, ställ ned en kupevärmare eller värmefläkt nere i grunden, och låt den stå på ett par timmar. Ha en kran något öppen och befinn dig så att du kontiunerligt kan följa vad som händer.
Lycka till.
Lycka till.
Om du har/får en läcka kan det ta tid att se det. Vattnet kan krypa iväg och komma ut där du kanske inte riktigt anar... Ett "trick" är att stänga av alla kranar och titta på vattenmätaren. Den ska stå pall stilla, annars läcker det någonstans. Den lilla "skivan" i mätaren är ganska känslig och du bör kunna se rörelse på den vid minsta läcka värd namnet.
Tack för alla svar. Nu står en värmefläkt under grunden, jag vet inte hurvida den hjälper då den liksom känns som varmluft mot handen utomhus men inte mycket mer trots att den är på max, det känns alltså inte jättevarmt. Undrar om den är pajj eller om det ska vara så? Jag har bott i lägenhet hela mitt liv och aldrig behövt fixa med sånt här =)
Vet som sagt inte vad det är för rör, det som syns är ett runt rör i hårdplast med diametern ca 10 cm. Det håller på att bli mildare väder nu och fläkten står under, kanske det gör susen? Om den förbannade rackaren funkar som den ska bara. Sen är det väl bara att hoppas att inget har spruckit.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej.Bodhgaya skrev:Tack för alla svar. Nu står en värmefläkt under grunden, jag vet inte hurvida den hjälper då den liksom känns som varmluft mot handen utomhus men inte mycket mer trots att den är på max, det känns alltså inte jättevarmt. Undrar om den är pajj eller om det ska vara så? Jag har bott i lägenhet hela mitt liv och aldrig behövt fixa med sånt här =)
Du hinner lära dig. Värmaren värmer bara uteluften med antal grader. Är den på
2000w, tillför den bara den effekten.
Exempel. Suger den 20 gr luft, blåser den 40 gr.
Är den luften minus 10, blåser den kanske +10.
Själv hade jag försökt att få in en el kabel in i röret så fort möjligheten finnes. Att tina upp det, kan gå fort.
Har du tillgång till kompressorn, fixar du det på några minuter.
Man stänger inkommande vatten, lössar på den slangen som det är stopp i och blåser in inomhusluften via kompressorn in i slangen/röret. Tills inget vatten kommer. Då är isproppen borta. Sen installerar du in en värmekabel. Då har du inga problem resten av vintern.
Lycka till.
Men om röret är ca 10 cm diam. då är det ju ett avloppsrör - det är definitivt inget vattenrör. Är du helt säker på att vattenröret inte är draget i trossbotten? Vi hade samma strul förra vintern och då kopplade jag bort vattenröret från hydroforen (som står i vår lilla stuga på tomten) och sen petade jag in en eldragfjäder för att se hur många meter in i vattenröret som isproppen satt. Därefter tog jag en trädgårdsslang och petade in i vattenröret - trädgårdsslangen tejpade jag ihop med fruns hårfön (synd på den dyra hårfönen) och sen lät jag den blåsa in sval varmluft tills isproppen gav med sej. Det tog några stressade timmar - men problemet löste sej.
Ett tips när det är så kallt, är att låta kranen stå på med en svag strilande stråle hela natten - trots risken att avloppsröret fryser ihop.
Ett tips när det är så kallt, är att låta kranen stå på med en svag strilande stråle hela natten - trots risken att avloppsröret fryser ihop.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden