1 666 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Byta vuxentoastol till barnvariant, har ni några erfarenheter?
På grabbens dagis ska jag byta ut en vuxentoastol till en barnvariant. Jag har aldrig köpt eller monterat toastolar förut så jag undrar, lite brett kanske tyvärr, vad kan jag förvänta mig?
Har ni någon erfarenhet av barntoastolar? Kvalitet, prisvärde osv.
Är det samma dimension på rör på miniatyrstolarna som vuxendito eller måste det till en speciell form av muff?
Alla synpunkter emottages tacksamt innan jag går och handlar stol.
Har ni någon erfarenhet av barntoastolar? Kvalitet, prisvärde osv.
Är det samma dimension på rör på miniatyrstolarna som vuxendito eller måste det till en speciell form av muff?
Alla synpunkter emottages tacksamt innan jag går och handlar stol.
I värsta fall passar inget; till-vatten sitter på fel nivå, att det är olika dimensioner både där och för muff.
Hur ska stolen förankras i golvet?
Se till att du har tid med ett par vändor till öppen vvs/bygghandel.
(Jag köpte flera dimensioner av allt trodde jag då jag skulle byta toalettstol hos svärmor 5 mil ut på landet, fick ändå åka flera vändor.)
Hur ska stolen förankras i golvet?
Se till att du har tid med ett par vändor till öppen vvs/bygghandel.
(Jag köpte flera dimensioner av allt trodde jag då jag skulle byta toalettstol hos svärmor 5 mil ut på landet, fick ändå åka flera vändor.)
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om du löser vatteninkopplingen med en bit flexslang, finns att köpa i VVS hyllan på byggmarknaden så löser du de flesta problem av typen att röret sitter på fel nivå. Oftast så är det R15 gänga på kopplingen till Toan.
OM det är R15 gänga både på stolen och i kopplingen till vattenröret så behöver du inte använda lin eller gängtejp, för att skruva dit slangen. Skulle du behöva reducera storleken med en nippel så kan det behövas tätningsmedel.
Avloppet är svårare att ha en uppfattning om. Du får googla lite på Ifö eller gustavsberg och toa stolar, där brukar finnas bra måttritningar.
OM det är R15 gänga både på stolen och i kopplingen till vattenröret så behöver du inte använda lin eller gängtejp, för att skruva dit slangen. Skulle du behöva reducera storleken med en nippel så kan det behövas tätningsmedel.
Avloppet är svårare att ha en uppfattning om. Du får googla lite på Ifö eller gustavsberg och toa stolar, där brukar finnas bra måttritningar.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Flexislang av gummityp ska man försöka undvika! Många fabrikat är bra, men köper du en slang av PEX är du nästan garanterad att den fyller sin funktion tills du har gått ur tiden och blivit "jordgubbe"!
Har själv varit på en del vattenskador med en vanlig stålomspunnen gummislang som sprungit läck under helgen och ingen märkt det först på måndag morgon och självklart lokalerna varit vattenfyllda!
Billig försäkring för en ynka hundring extra som du självklart kan fakturera kunden för! Samtidigt som du utför ett bättre jobb!
Tänkvärt!
Har själv varit på en del vattenskador med en vanlig stålomspunnen gummislang som sprungit läck under helgen och ingen märkt det först på måndag morgon och självklart lokalerna varit vattenfyllda!
Billig försäkring för en ynka hundring extra som du självklart kan fakturera kunden för! Samtidigt som du utför ett bättre jobb!
Tänkvärt!
Blev ifö-stolen diskuterad tidigare i tråden. Köpte den på vvs on net, leverans inom 3 dagar, efter lite support var det smidigt att fakturera till dagiset. Han skickade med lämplig slang, m r15 gänga. Bara för mig att skruva bort det gamla och dit med det nya. Precis som ni sa, bara att ansluta mot befintliga avlopp och in-vatten. Nice! Tack och trevlig julhelg!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden