janwide
Ska ansluta avloppet från en ny diskbänk till vår befintliga stam som är av gjutjärn (1960). Hur gör jag det? Behöver jag något typ av "muff"? Borrar man hål i röret eller kapar man det och trär på något över? Hur? Var köper jag det jag behöver?

Det finns en gummimuff man drar fast med slangklämmer.

janwide
Kapar man röret då och drar på muffen över båda ändarna? Var kan jag köpa den?

Man kapar bara av gjutjärnsröret där man vill skarva, inte på en muss och samma på laströret.
Kolla en järnhandel eller en rörmockarfirma. Dom har nog såna.

Krilleman
Vad har du för diameter på gjutgärnet?!
110, 100, 83, 75, 70???
Finns lite att välja på innan standarden infördes på MA, 110 och 75.
Skillnaden kan vara stor i pris! Fernoco och JET är det en våldsam prisskillnad på!

Ska nog säga det att jag hade inte använt sånt ligggande utan bara på ståend rör. Vet dock inte vad rörmockaren säger. Jag är bara extra försiktig.

Krilleman
Huggan:
Vad är det du bara använder på stående rör?!

janwide
  • Grenrör 2m 110-110-45gr.jpg
Redigerat:
Jag pratar om den delen som han ska använda när han skarvar plast till gjutjärn inte själva rördelen.

janwide
  • Grenrör 2m 110-110-90gr.jpg
janwide
Ska jag kapa gjutjärnsröret. Sätta en muff/övergång över och en under. Och sedan ett grenrör av typen här ovan mellan muffarna?

Ja och använd den med vinkel uppåt så du har fall. Du måste också ha en rörbit i grenröret uppåt eftersom muffen mellan plast och gjutjärn måste sitta på vanliga rör.

janwide
OK. Tack för hjälpen. Då är jag en liten bit längre på väg :)
Kanske det finns grenrör som bara är vanliga rör uppåt och nedåt?

janwide
JerreEssberg skrev:
Jo det finns det men då är det MA-grenrör och de är av gjutjärn.
Använd du Grenrör 110/75-90gr, du behöver inte 110 avstick till diskbänk, med en rörbit i översta muffen och 2 st Jet-kopplingar. [länk]

Och Jet-kopplingar fungerar lika bra på liggande ledning.
Det är huvudstammen som avloppet ska in på och det är den sista påkopplingen så all skit och annat nedspolat ska igenom där :rolleyes:
75: står det för diametern i underkanten? Räcker det ändå med 75?
Eller är 75 avsticket? Räcker 75 till diskbänk och diskmaskin?
Som ni märker är det här helt nytt för mej :S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.