Inkommande vatten till en diskmaskin modell lite större. Sitter i ett dagis.
Ska koppla om lite under diskbänken och undrar vad den kromade saken kan vara för nåt.
Den sitter mellan röret från blandaren och anslutningsslangen till diskmaskinen.

9192011100009abde.jpg

En inloppssil

Aha tack tack

Och den gråa grejen e en felplacerad vacuumventil..

Jenzza skrev:
Och den gråa grejen e en felplacerad vacuumventil..
Vad är galet med placeringen?

Hmm, tror inte att det är en inloppssil. Jag tror det är en tryckstötdämpare.
Troligtvis har de haft problem med tryckstötar, när diskmaskinens magnetventil öppnar och stänger.

Vacuumventilen sitter troligtvis där för att man har haft problem med luftningen till köksvasken av någon anledning. Det ska finnas en riktig luftare, alternativt en högre placerad vacuumventil någonstans i huset.

Vid närmare eftertanke så skulle den kromade delen även kunna vara en slangbrottsventil. Det sitter ju visserligen en aquastop efter den men ändå..

Det är en inloppsventil.

Förväxlande lik inloppssil iaf, brukar sitta en blå silinsats av plast i dem.
Denna modell följde alltid med bla Wascator tvättmaskiner.

De tryckslagsdämpare jag satt har bara haft 1/2" anslutning i ena änden och monteras inte så. Men det kan ju finnas flera typer.
Jag satsar nog på inloppssil iaf:)

JerreEssberg skrev:
Förväxlande lik inloppssil iaf, brukar sitta en blå silinsats av plast i dem.
Denna modell följde alltid med bla Wascator tvättmaskiner.

De tryckslagsdämpare jag satt har bara haft 1/2" anslutning i ena änden och monteras inte så. Men det kan ju finnas flera typer.
Jag satsar nog på inloppssil iaf:)
Jo, det stämmer, de flesta tryckslagsdämpare monteras på ett T, det har du rätt i.
Men jag har faktiskt inte sett en sån inloppssil tidigare. Menar du att det bara sitter en sil och inget annat inuti det långa röret? Det finns ju även en sil i aquastoppen.
Det kanske är en kvarleva från en gammal maskin som suttit där tidigare?

Japp, ser ut så här.
Har nog legat ute i garaget i säkert 15 år, sparad av nån anledning, och faktiskt hittade jag den när jag behövde den nu. Har la aldrig hänt tidigare, får la åka ner och köpa en lott. :D
Och ja, det är overkill i detta fallet, för det brukar sitta sil i aquastoppen också.

• inloppssil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha där ser man. Man lär sig nya saker hela tiden :). Och visst är det lite overkill.

Oj skrev visst fel ser jag nu. Inloppssil är det. Här är det verkligen overkill då det är kommunaltvatten. Men hemma med massa grus i vattnet är det kanske ingen din ide. Fast få kan man ju lika gärna ha ett filter vid hydroforen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.