Ola78
Har en utomhuskran från Gustavsberg och när jag gick förbi den idag så såg jag att det droppade från den, tydligen hade det gjort det ett tag för det var ett lite isberg under. Innan i vinter har det inte gått att rubba kranen av någon anledning, har i och för sig inte velat ta i för mycket då handtaget är i plast bara. Varför har det börjat läcka nu, kan det vara nån packning i backventilen som tagit stryk under vintern eller finns det nån annan anledning?

Tack på förhand/Ola

• Utomhuskran.jpg
Om kranen är stängd och du har tryck inifrån,så bör krankäglan innanför väggen vara dålig.Dessa utkastare skall ju vara självtömmande i röret genom väggen.Har du kran inne som går att stänga utkastaren med?Har du det och din yttre kran är öppen,så är det den inre kranen som inte stänger.

Ola78
Har ingen avstängningskran för utkastaren, så då får jag väl plocka isär kranen antar jag och kolla om krankäglan är dålig. Det borde väl inte vara så svårt på såna kranar.

Krilleman
Annars är ju en klassiker att man dragit sönder hela spindeln för man har lite för mycket kraft i tassarna! Men börja med att kolla käglan!

Ola78
krilleman_215 skrev:
Annars är ju en klassiker att man dragit sönder hela spindeln för man har lite för mycket kraft i tassarna! Men börja med att kolla käglan!
Jo, det är ju en klassiker, fast då borde det börja läckt redan i höstas tycker jag och det har inte börjat förrän nu efter den här svinkalla vintern.

B
hur gammal är din "kran"?

Ola78
Ungefär 5 år sedan som jag satte in den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.