1 551 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ansvar kring avlopp
Min granne tror att vattnet som rinner över vägen är från min avloppsanläggning. Medan jag tror att det handlar om vatten som tränger upp via berget. Detta tror jag framför allt då jag inte tycker att vattnet luktar nått.
Men i alla fall till frågan har jag ansvar att bevisa att min avloppsanläggning fungerar som den skall? eller hur fungerar det? Hur skall man bära sig åt för att bevisa att ens anläggning fungerar?
Känns som det är svårt att i detta väder förhindra vatten att rinna från en högre tomt och till en lägre. Vägen ägs av en vägförening ligger ansvaret för dikning på föreningen eller på fastighetsägaren ?
Om det är så att mitt avlopp är felaktigt så vill jag ju naturligtvis ordna till detta. Men jag vill ju samtidigt inte lägga ut massa pengar på det för att grannen tror att det inte fungerar.
Men i alla fall till frågan har jag ansvar att bevisa att min avloppsanläggning fungerar som den skall? eller hur fungerar det? Hur skall man bära sig åt för att bevisa att ens anläggning fungerar?
Känns som det är svårt att i detta väder förhindra vatten att rinna från en högre tomt och till en lägre. Vägen ägs av en vägförening ligger ansvaret för dikning på föreningen eller på fastighetsägaren ?
Om det är så att mitt avlopp är felaktigt så vill jag ju naturligtvis ordna till detta. Men jag vill ju samtidigt inte lägga ut massa pengar på det för att grannen tror att det inte fungerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Om det är vatten som rinner över vägen i ngn. större omfattning så faller det väl på sin orimlighet att det skulle vara avloppsvatten. Om du ex. tar din trädgårdsslang och vattnar vägen, skulle du lyckas få till ett lika stort flöde då?
Och även om din anläggnings inte är OK, så borde väl ändå en del av avloppsvattnet absorberas i marken?
Och även om din anläggnings inte är OK, så borde väl ändå en del av avloppsvattnet absorberas i marken?
nu skall miljö och hälsa komma nästa vecka och ta prover. Skönt på sätt och vis då får man ju antingen göra ny anläggning eller att den är ok och grannen får sluta klaga. Någon som vet vad som händer om kommunen skulle anse att anläggningen behöver uppdateras ? jag antar att man får någon tidsfrist på sig och de inte bommar igen den direkt.
.. det akut fara, tex dricksvattenbrunnar i närheten kan kommunen förelägga dig att omedelbart sluta använda avloppsanläggningen. Sen brukar man ha en tidsfrist på 2 år att åtgärda anläggningen. Kommunen lägger vanligtvis ett så kallat föreläggande som ska överklagas inom 3 veckor från det att man mottagit det.
Vad ska kommunen ta prov på? Det vatten som rinner över gatan? Det kommer nog inte vara speciellt smutsigt då marken renar avloppsvatten enormt bra (infiltrationer och markbäddar bygger på denna princip, dock med GOD syretillgång vilket är det absolut viktigaste i en bädd). Rinner vattnet igenom ett par meter sluttning kommer du ha mer humusämnen än COD/BOD samt kväve och fosfor vilket skulle vara det man skulle vilja mäta nära källan för att veta om det kom från din anläggning.
// Jocke
Vad ska kommunen ta prov på? Det vatten som rinner över gatan? Det kommer nog inte vara speciellt smutsigt då marken renar avloppsvatten enormt bra (infiltrationer och markbäddar bygger på denna princip, dock med GOD syretillgång vilket är det absolut viktigaste i en bädd). Rinner vattnet igenom ett par meter sluttning kommer du ha mer humusämnen än COD/BOD samt kväve och fosfor vilket skulle vara det man skulle vilja mäta nära källan för att veta om det kom från din anläggning.
// Jocke
Klicka här för att svara