God Kväll, Min (gammla) grävda brunn på tomten ligger ca 7m från tomtgräns, marken på andra sidan tomtgränsen är åker jord och brukas av min granne. Planerar även en trekammarbrunn på tomten som kommer att ligga ca 65m i från den grävda brunnen och ca 4m över i höjd skillnad. Tyvärr så är det svårt att hitta andra alternativ för brunn och avlopp. Jag har två möjligheter här, hel renovera brunnen som finns på tomten (nya trummor nya rör) men pga av både närheten till åkermark och 65m från kommande avloppsbrunn så undrar jag nu om man vågar lita på vattnet i den grävda brunnen. Alltenatiet för inkommande vatten är att borra förstås,det finns även alternativ för trekammarbrunnen men då blir det utanför min egen tomt.

Mvh Hans O

Vad har du efter trekammarbrunnen?
Det skall vara minst 50 meter från mark-/infiltrationsbädd till brunn.

Just nu så finns ju inte trekammarbrunnen, den är bara med i "planeringen" . Tomtens yta gör att det är svårplanerat men jag borde få till dom 50metrana som behövs. Dock kvarstår frågan hur mycket den brukade åkern som det är ca 7m till påverkar brunnen? Skall förstås tacka för dit svar, tack.

Mvh Hans

haavard skrev:
Vad har du efter trekammarbrunnen?
Det skall vara minst 50 meter från mark-/infiltrationsbädd till brunn.
50 rekommenderat, men minimikravet är 20 meter enligt min kommuns handläggare igår.

Göran.W
Det är inte bra att avloppet ska ligga över brunnen i nivå.
Det som du kan göra för att minnimera riskerna är att trycka ner en så stor vägtrumma det går och sen täta mot den gamla brunns väggen med lera.
På så sätt tar du bara vatten från botten och risken för skit i från avloppet är minimal.
Att du inte tittar på mini reningsverk för då kan du anlägga det där du vill och låta vattnet gå till en samlings brunn för att sen pumpas till en infiltrations bädd som kan ligga tex på åkern nedströms om din brunn eller något annat passande ställe.
Det går bra att pumpa iväg vattnet från samlings brunnen med en vanlig dränkbar pump i en PEM 40 slang som ligger frost fritt.

God morgon, Problemet som finns är att huset redan är på den lägsta nivån på tomten, föra att lösa avloppet så är pump med kvarn (typ flygt) det enda alternativet. Tomten är trekantig så trekamarbrunn med infiltration får det hörn som är längst bort från huset och bort från den del av tomten som är trägård, och jag uppskattar avståndet till ca 65m till det hörnet. Vatten brunnen är absolut på lägsta punkten av tomten är ca 10m från huset och ca 7m från åkermarken. Det är inte dom bästa förutsätningarna direkt. Så länge avlopps anläggningen inte finns så har jag bara åkermarken att förhålla mig till och hur mycket det påverkar vattnet i brunnen. Pengarna styr som alltid så det kanske är värt att göra i ordning den grävda brunnen först, det borde va betydligt billigare än borrningen. Och när avloppsanläggningen är på plats så får man antagligen se på borr alternativet istället.

Mvh Hans

Göran.W
Skippa tre kammar brunnen och sätt ett mini reningsverk där det passar bäst i förhållande till avloppet ut från huset och led det renade vattnet till samlings brun och pumpa bort det renade vattnet dit där det passar.
Mini reningsverk renar så bra att vattnet i princip är drickbart och vissa är godkända för att bara släppa ut det renade vattnet i diket.

Jag är i ungefär samma situation, men saknar möjlighet att dra iväg vattnet över åkern pga att marken inte är min. I det läget har jag funderat på att borra en ny brunn fast den gamla bara är två år gammal.
I sammanhanget är det ju inte så dyrt: http://www.blocket.se/stockholm/Brunnsborrning_Varmehal_Rotavdrag_24402292.htm?ca=11&w=1
De borrade 72 meter hos mig för två år sen, men jag gjorde missen att be att få hålet mitt på tomten.

Göran.W
Dra vatten över en åker man inte äger är inte värre än att prata med ägaren och få ett servitut och betala en slant.
Du kan lägga till några sköna slantar till borrningen för 43750 kr det blir inkl moms.
Det är bara med 3 meter foder rör.
Jag skulle aldrig låta den borraren borra hos mig för han tar bara med 3 meter rör fast det krävs alltid minst 6 meter om man ska borra efter normbrunn 2007 vilket är praxis att man gör http://www.borrare.se/upload/cms/file/normbrunn_07.pdf
Räkna med att det behövs runt 9 meter rör till och då är vi uppe i ca 48 000 kr

Annonsen känns oseriös iom han har med mindre än 6 meter rör som norbrunn 2007 minst kräver och dessutom har fast pris oavsätt djup.
Får han fast pris borrar ha så klart så grunt det bara går och då ska man tänka på att ger bara brunnen 1 liter i minuten så kan man inte klaga för det är normalt vad vatten garantin gäller för och rättsligt kommer man ingenstans heller.
En som inte har fast pris gör ett så bra hål det går utifrån förutsättningarna.

Göran.W skrev:
Dra vatten över en åker man inte äger är inte värre än att prata med ägaren och få ett servitut och betala en slant.
I teorin är det så.

När övriga borrare hittar på avgifter för allt så fort man är positivt inställd till det första priset vänder man sig till de med en rak prissättning.

Göran.W
Nu är det väl inte precis rak pris sättning i blocket annonsen heller för det till kommer x antal meter foder rör a 500kr sen ska det grävas med och det ingår inte heller i det sk raka priset.

Skulle bli ganska förvånad om du inte får samma pris av vilken borrare som helst om inte lägre.
Nu är det angivna priset utan moms och efter rot så billigt är det definitivt inte.

Efter ROT? Jag betalade 30 kkr plus moms före ROT och närmsta konkurrent hamnade på cirka 80 kkr med samma förutsättningar. Det blev dessutom klart två dagar efter beställningen.
Pris efter ROT är inte ärligt att annonsera med.
Ingen ytterligare avgift för grävning förutom från hålet till huset.

Tack för alla komentarer synpunkter och förslag för mitt "problem". Skall nu överlägga med mig själv och plånboken först, men återkommer säkert. Om inte i ämnet så något annat i mitt ganska stora renoverings projekt.
Mvh Hans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.