huggan skrev:
Kan man åka och hämta rörmockaren för att slippa betala servicebilen? :)
Hört talas om restillägg?

Rörmokaren är skyldig, enligt Konsumenttjänstlagen, att lämna en specificerad faktura. Så det är bara att begära det av dem. Du kan begära det skriftligt om du tycker det är obehagligt att prata med dem. När du fått specifikationen kan du ta ställning till hur du ska gå vidare, om du ska bestrida fakturan till någon del. Har du inte fått någon specifikation inom rimlig tid bestrider du fakturan i sin helhet.

Göran.W
En rör krökare ska inte behöva hämta något för att byta kran.
När man byter kran är det ju bara saker som ska ligga i bilen man behöver.

Zynx skrev:
Fortsätter på V8dc tråd...

Man kanske skall börja med det, som IT-konsult och lägga på 1) kostnad för laptop 2) Kostnad för usb minnen 3) kostnad för cd-skivor och annan förbrukningsmaterial 4) kostnad för internetuppkoppling via 3g.
DEt gör jag ibland som mek-konsult. Ibland fakturerar vi kostand för dator, CAD-program osv. Men allt är såklart överenskommet med kunden i förväg....

Zynx skrev:
Fortsätter på V8dc tråd...

Man kanske skall börja med det, som IT-konsult och lägga på 1) kostnad för laptop 2) Kostnad för usb minnen 3) kostnad för cd-skivor och annan förbrukningsmaterial 4) kostnad för internetuppkoppling via 3g.

Enda tillägget förutom timtiden är restid eller milkostnaden. Då är restiden/milkostnaden billigare än den vanliga timtiden, trots att det kostar företaget lika mycket.
Om rörmokaren också debiterade 1200kr / tim + moms så behövde han nog inte lägga på nåt för servicebilen eller restiden :cool:

Rrrrr skrev:
Om rörmokaren också debiterade 1200kr / tim + moms så behövde han nog inte lägga på nåt för servicebilen eller restiden :cool:
Men han kanske inte behöver 1200 kr/tim eftersom han inte har några studieskulder.... å behöver ta igen förlorad arbetsinkomst under de åren han pluggade.

Noseone skrev:
Men han kanske inte behöver 1200 kr/tim eftersom han inte har några studieskulder.... å behöver ta igen förlorad arbetsinkomst under de åren han pluggade.

Hahahaha... alltså allvarligt, 1200:-/h med motiveringen studieskulder. Hur länge har du pluggat? Kan väl i sammanhanget upplysa om att jag känner bla en IT-konsult och en rörkrökare. Rörkrökaren har de tveklöst största kostnaderna för verktyg etc om man jämför med IT-konsulten...

Mvh Wasa

Glöm inte att det tar lång tid (dyrt) å ta igen 5 förlorade arbetsår. Dvs om du börjar jobba direkt efter gymnasiet eller 5 år senare efter KTH exempelvis.
Det finns vissa yrken där man aldrig når break-even, sjuksköterska har jag för mig va på gränsen om man jämförde med undersköterska.

Mikael_L
Var tog du vägen Jossan81 !! :|

Kom igen med lite info om vad ni avtalat och vad som stod på fakturan så ska jag föreslå något.

Det ni inte avtalat om behöver du inte betala. Lika lite som han måste leverera ett extra element åt dig inom samma pris. Man kan inte bara börja hitta på nya saker efter ett ingånget avtal, och det gäller även rörsnubbar, även om dom ofta inte tror det.

Som vanligt spårar tråden ur med tjafs om olika yrkesgruppers rätt eller orätt att göra olika saker. Om alla kunde fokusera på just trådskaparens frågeställning hade det varit mycket bättre. Hon vågar väl aldrig skriva nåt mer inlägg i tråden på grund av det hätska tonläge som omedelbart uppstått.

(Om det står två personer på en trottoar och råskäller på varandra går man knappast fram till dem för att fråga efter vägen till apoteket.)

Noseone skrev:
Ok.. Med den motiveringen, borde inte då en Sjuksköterska som pluggat 3-4år på universitet tjäna mer än 22000kr/mån brutto?

Hej hej!!

Tack snälla för alla svar och tips. Jag mailade till chefen för firman igår och ifrågasatte fakturan. Han svarade att han ska undersöka ärendet och återkomma. Har ej fått något svar än.

Totalbeloppet på fakturan är på 2217 kr. När jag bokade tid med firman så hade jag fått informationen på mail från chefen, där han skrev att det kostade 700 kr i timmen inkl moms, servicebil och montör. Mailet har jag sparat, så att jag iallafall har något skriftligt att gå på.

Montören sa, efter att han jobbat i ca 10 minuter, att han behövde hämta en grej (antar att det var nått verktyg) och att skulle gå ut och titta om han hade det i firmabilen. Och hade han det inte där så skulle han bli tvungen att åka tillbaks till firman för att hämta det, sa han. Och då åkte han alltså iväg. Jag vet inte om man normalt sett inte behöver det verktyget eller om detta var något speciell montering. Vi köpte en helt vanlig "standard-blandare" från Bauhaus, så det borde ju inte vara några konstigheter...

Det låter som enbart 3 timmar + material inkl restid, jag fattade som 6 timmar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.