Hej.

Vi har ett hus som inte används med jättedyr uppvärmningskostnad (6000:- per månad) och nu har vattenrören fryst också.

Hur tinar man vattenrören?

Ska det behöva kosta så här mycket att värma upp?

Med vänlig hälsning

Pongy

Nej det ska inte behöva kosta så här mycket. Hur varmt har ni? Hade ni värmen på när det frös? Vad är det för värmesystem ni har? Om rören är frysta är risken att allt måste bytas.

Jag gissar att det är ca 15 grader inomhus. Värmen var på när det frös tror jag.

Värmesystem: Jag tror att det finns en vedpanna som inte används och vattenburna element.

Mer info?

Om ni inte använder vedpannan med ändå var värme i elementen måste ni ha nåt mer. Elpanna? Oljepanna? Fjärrvärme?

Var går rören som har frusit?

Nåt lurt är det här. En vedpanna som inte används lär ju definitivt inte kosta 6000 spänn i månaden. Står det nån byggfläkt och tuggar någonstans?
Har alla rör fryst? Även inomhus?

Jag ska kolla om det är elpanna eller oljepanna. Jag ska även kolla vilka rör det är som har fryst.

Jag tycker också att det är konstigt att det kostar så mycket pengar, det är därför jag börjat nysta i det här. Huset ägs inte av mig utan av mina släktingar men underhållet verkar ha fallit lite mellan stolarna så det är därför jag försöker skaffa information och lära mig lite mer om drift och värme av hus.

Det är ett 8-rumshus med tillhörande garage. Garaget står kallt men jag försöker undersöka om det går att tina rören, tömma dem på vatten och låta huset värmas med elelement till kanske +5 grader under vintern och bara använda huset för fritidsboende under våren och sommaren.

//Korrigering//

Jag ska kolla om det är elpanna eller oljepanna. Jag ska även kolla vilka rör det är som har fryst.

Jag tycker också att det är konstigt att det kostar så mycket pengar, det är därför jag börjat nysta i det här. Huset ägs inte av mig utan av mina släktingar men underhållet verkar ha fallit lite mellan stolarna så det är därför jag försöker skaffa information och lära mig lite mer om drift och värme av hus.

Det är ett 8-rumshus med tillhörande garage. Jag försöker undersöka om det går att tina rören i bostadshuset, tömma dem på vatten och låta huset värmas med elelement till kanske +5 grader under vintern och bara använda huset för fritidsboende under våren och sommaren.

Det kan absolut kosta den summan direktel (eller ja direkt till vatten iaf) kostar jag ligger fanimej på 2000-2500 spänn på 5 grader i några få rum (där det är vatten) och resten den temp det blir. Totalt är kåken på 140m².

Det är SVINIGT dyrt att värma med el (och olja också för den delen). Vore jag ni skulle jag glykolfylla systemet 30% och sätta 5 grader på själva systemet och skita i innertempen. Sen göra riktig avtappning på resterande vatten och tömma detta och ta väck ev blandare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.