Har nu byggt tillbyggnaden klar och ska då kasta mig över de saker som inte fungerar tillfredställande. Nu gäller det vattentrycket. I pumprummet finns en Dymatic ejektorpump D-EJ-6. Borrhålet är 52 m. Vid borrningen 1986 mättes det upp ca 5000 timliter. Pumpen ska klara ca 2000 timliter. En 60 l hydroporess som byttes för ca 1 år sedan då gummiblåsan gått sönder i den gamla. Trycket i hydropressen är satt till 2,8 bar. Pumpen startar vid 3 bar och går till 5,5 bar. Trycket i ledningarna är inte mycket att hurra för. Duschen orkar inte med en "riktig stråle". Tycker att trycket är inställt lite högt men gissar att "farsan" som tidigare hade huset försökt få till det på detta vis.
Jag förstår inte hur det kan vara så dåligt tryck....har tänkt att börja kolla ledningarna som jag gissar att han böjde över knäna så dom kanske är "strypta". en annan sak som jag funderar över är om det finns något filter som ska rengöras ? Pumpen får ju upp tryck så det kanske inte är smutsigt.
Har någon av Er där ute någon idé eller tanke på om vad det kan vara för fel. Kanske ska säga att det alltid varit dåligt tryck.....
Mvh/ Lilljonte
Jag förstår inte hur det kan vara så dåligt tryck....har tänkt att börja kolla ledningarna som jag gissar att han böjde över knäna så dom kanske är "strypta". en annan sak som jag funderar över är om det finns något filter som ska rengöras ? Pumpen får ju upp tryck så det kanske inte är smutsigt.
Har någon av Er där ute någon idé eller tanke på om vad det kan vara för fel. Kanske ska säga att det alltid varit dåligt tryck.....
Mvh/ Lilljonte
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Visar manometern rätt? Fast i o f s om du kan jämföra med värdena för start och stopp på tryckströmbrytaren till pumpen så kan man utesluta det.
Finns det någon ventil direkt i anslutning till hydropressen som kan ha hakat upp sig?
Testa att koppla isär rören direkt efter huvudavstängningen och se vad du har för tryck och flöde där.
Vad är det för dimensioner på rören ut från hydropressen till de olika tappställena?
Finns det någon ventil direkt i anslutning till hydropressen som kan ha hakat upp sig?
Testa att koppla isär rören direkt efter huvudavstängningen och se vad du har för tryck och flöde där.
Vad är det för dimensioner på rören ut från hydropressen till de olika tappställena?
Redigerat:
Från pumpen och ut till tappställen är det genomgående 12 mm kopparrör fötutom det som jag drog till tillbyggnaden där jag valde 12 mm pex. Jag kopplade in mig på de befintliga rören innan de går vidare i pumprummet dvs innan de går vidare till gamla delen. Det måste när jag tänker efter betyda att problemet är i "pumprummet" eftersom trycket är dåligt överallt.....både i nya och gamla delen. Måste nog börja med att kolla alla ledningar/rör i pumprummet för att utesluta att dom är klämda. Ska även kolla alla ventiler...
Om du har 12 mm överallt och därtill långa sträckor så kan det vara boven. Det låter lite klent. Speciellt 12 mm pex. Skulle nog vilja ha iaf 22 koppar fram till någon slags fördelare där det fördelas ut till tappställena.Lilljonte skrev:Från pumpen och ut till tappställen är det genomgående 12 mm kopparrör fötutom det som jag drog till tillbyggnaden där jag valde 12 mm pex. Jag kopplade in mig på de befintliga rören innan de går vidare i pumprummet dvs innan de går vidare till gamla delen. Det måste när jag tänker efter betyda att problemet är i "pumprummet" eftersom trycket är dåligt överallt.....både i nya och gamla delen. Måste nog börja med att kolla alla ledningar/rör i pumprummet för att utesluta att dom är klämda. Ska även kolla alla ventiler...
Stort tack för ert engagemang för mitt problem. Jag har nu funnit orsaken.....t-röret som som låg som första förgrening till vv-beredaren var full av slagg och grus. har nu bytt ut denna och har ett tryck i ledningarna som aldrig förr. I morgon ska jag justera till och frånslag av pumpen och ställa in rätt tryck i hydropressen......det gjorde till och med ont av det höga trycket då jag duschade i dag.........
mvh Lilljonte
mvh Lilljonte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden