Har problem att få till inkopplingen på nya duschblandaren.
Har dragit 12mm kopparrör genom väggen till ett blandarfäste från FMM som jag hade liggandes. Det är för 15 mm rör men det borde väl fungera med en klämringsförminskning till 12mm tänkte jag. Men den är ju inte konad i änden som den medföljade till 15 rören... Tänkte om den skulle användas ovanpå förminskningen men då räcker ju inte gängerna på blandaren. Skickar med en bild på detaljerna...
Mvh Jocke51e85e19-24cb-20f9.jpg
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Krilleman
Korrekt kona för 12mm rör vore att föredra!

Alltså en för blandarfäste, inte klämringskoppling...

Kanske inte heter klämringskoppling det jag har. Det är iallafall sådana som följer med blandarfästen som kan användas till både 15 och 12 rör. Men hur går montaget till? Ska den konade hylsan som är avsedd till 15 rör också användas(den passar ju utanpå förminskningen till 12) eller är det bara förminskningshylsan som ska användas? Tycker det borde bli svårt att få den lilla ytan tät som är mot.blandaren.

antigen använder du förminskningen 15-12 eller konan för 15. inte båda samtidigt.

Krilleman
Missuppfattar jag dig nu eller?

Du hade alltså ett blandarfäste för 15mm rör dolda rör, men trodde att det gick att sätta en vanlig förminskning 15x12 för klämringskoppling istället?!

Haha... Jag löste det. Hade ju bara vänt förminskningen på fel håll så därför jag inte fick det att fungera. Ibland är man bra korkad...

funkade det med en vatette 15/12 förminskning i blandarfästet??

Alltså, nu sitter inte jag till så att jag kan dubbelkolla, men jag tror att du skall akta dig för det montaget, om inte annat så slå en signal till FMM och kolla 0250-59 64 50. Jag är rätt säker på att blandarfästena inte går att anpassas till dimension (se tidigare trån ang 10mm anslutning och liknande problem).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.