I ett hus med egen brunn så smakar vattnet nu plötsligt riktigt illa. Hällde upp en kanna vatten och tog en klunk som jag fick spotta ut i tron att det tidigare varit roundup eller annan typ av gift i kannan och den inte blivit tvättad. Tog då en klunk direkt från kranen och det smakade likadant där. Pumpen i brunnen gick sönder och byttes för ca 1,5 månader sedan och ingen har bott i huset på 3 veckor så när det blev så här vet jag inte riktigt. Vattnet ser helt rent ut.

Någon som kan veta vad det kan vara? Det är mina föräldrars hus och de kommer inte hem på ytterligare 3 veckor. Är det här något akut som bör göras åt så snabbt som möjligt eller kan de ta tag i det när de kommer hem?

AXS
Har du testat spola några minuter?

låt kranen stå öppen ett tag, ett par timmar eller så, smaka lite då och då och se om det blir bättre.

Kolla lite runt om brunnen om det finns något som kan läcka ut förorening, dieseltank som läcker, bensintank på bil som gått sönder mm.
Föroreningen kan nog finnas en rätt bra bit från brunnen...

Kan inte komma på någonstans som föroreningar kan komma från. Det är 40-50 meter till närmaste väg som är väldigt liten och huset står sist på vägen så det finns i princip inga bilar alls som kan läcka något och de som finns är alla nya fina bilar som man nog får anta är hela. Grannen på ena sidan har en massa grävmaskiner som fixar tomten men det är minst 200 m bort. Det är ju enskilda avlopp i området. Mina föräldrars infiltrationsbädd antar jag ligger på säkert avstånd. Närmsta grannen har slutet system och det ligger också långt bort. Och om det var läckage därifrån så borde jag väl blivit magsjuk nu.

Mina föräldrar får testa att spola när de kommer hem. Känns som att det inte är speciellt långsökt att det kan vara något med den nya pumpen. Men den användes i ca 2 veckor innan de åkte utan problem.

Göran.W
Det kan inte vara så att dom installerat ny hydropress tank samtidigt med pumpen?
Har vattnet ståt 3 veckor i en ny hydropres kan det smaka apa på ren svenska.
Är det så räcker det att spola några minuter för att få bort smaken.

Ingen aning. Men det är ju skönt att höra att det inte verkar vara så allvarligt.

kanske pumpat upp tryck i hydroforen me kompressor utan oljeavskiljare?!

byggankan skrev:
Ingen aning. Men det är ju skönt att höra att det inte verkar vara så allvarligt.
Hur går det?

Mina föräldrar är bortresta och även jag ska åka bort nu så de ska spola när de kommer hem. Jag upptäckte det när jag var där och lånade deras brygga för att bada. Jag återkommer så fort jag vet mer, men det dröjer ca 2 veckor till.

Har du spolat vattnet genom en grön trädgårdsslang som du köpt på Biltema eller liknande så kan det stinka och smaka bensin... Det gör det på dem jag köpte, troligen tillverkade i Kina....

Öppna brunnen och ta upp en skopa och prova om det kommer från brunnen eller från något efter!..
(Om det är en grävd brunn och inte är en djupborrad vill säga..)

Nu har mina föräldrar kommit hem från semestern och har spolat en massa och det har blivit nästan bra igen. De vill inte spola för mycket på en gång för de vet inte hur mycket som finns i brunnen egentligen. Men de har fyllt på dammen, vattnat gräsmattan och fyllt badkaret ett antal gånger och det blir hela tiden lite bättre.

Tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.