4 721 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Filter för BDT?
På grund av servitutsbrist så måste vi ha sluten tank för WC-vattnet och i diskussionen med kommunen sas det att vi kan ha en sluten filtrering av BDT och leda ut vattnet därifrån i en stenkista. Har någon ett bra förslag på vilken sorts filter vi bör använda? Rimligen bör väl även BDT ha någon form av slamavskiljare?
(Tänk så skönt det hade varit om jag fått tillåtelse att lägga min infiltration närmre grannens mark än 5 meter där jag lät gräva en provgrop.)
(Tänk så skönt det hade varit om jag fått tillåtelse att lägga min infiltration närmre grannens mark än 5 meter där jag lät gräva en provgrop.)
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands län
· 58 inlägg
Du tänker väl inte sätta in en sluten tank för ett året-runt-hus? Krävs nästan vakumtoalett om du inte ska ruinera dej på slamtömningarna, även om du köper en rätt stor tank. För en bdt-infiltration krävs normalt en 2-kammare (1 kubik) och en mindre infiltration. Uponor och Biorock har väl nåt filter som man kan ersätta infiltrationen med. Kan nog gå med infiltrationskasetter också. Men spontant tycker jag det låter mycket vettigare att köpa ett bra minireningsverk. Investeringskostnaden borde vara ungefär samma som en sluten tank plus ett bdt-avlopp men slamtömningskostnaderna lär bli betydligt lägre.
Synd på grannen där...
Synd på grannen där...
Jo, det blir en 6-kubikstank. Har ingenstans att leda utloppet från ett minireningsverk.
Får inte ha en infiltration för BDT utan det måste vara en sluten lösning.
Får inte ha en infiltration för BDT utan det måste vara en sluten lösning.
Medlem
· Västra Götalands län
· 58 inlägg
Fast det finns inga slutna system för BDT. Om du har 2-kammare --> filter --> stenkista så är ju stenkistan utsläppspunkten på samma sätt som infiltraionen blir en utsläppspunkt. Och stenkistor kan man ha efter minireningsverk också.
Men, som sagt, Biorock och Uponor har filter för BDT.
Men, som sagt, Biorock och Uponor har filter för BDT.
Stenkistan blir utsläppspunkten, men för "renat" vatten. I en infiltration ska marken göra en stor del av reningsarbetet och den metoden anses inte helt säker varför jag måste ha större avstånd till vattentäkten om jag anlägger någon form av infiltration. För att uppnå det avståndet måste jag ligga nära grannens mark.Elaine--85 skrev:
Jag vill ha en underhållsfri lösning utan elbehov. Funderar på om man kan göra en tät markbädd för BDT med utlopp i stenkista.
Han som äger marken runt vår fastighet menar att han kanske vill stycka av en bit av slänten intill oss för att bygga åt sin dotter och då vill han ha marken ren från avloppsvatten. Vi var inne på en sluten markbädd och dra ett rör till närmsta dike, men han ville inte skriva på ett avtal om markupplåtelse.
Jag är tacksam för alla uppslag som kan få mig att komma vidare med detta.
Har du pratat med kommunen om detta? Kan inte hitta några regler som förbjuder dig att anlägga infiltrationsbädd ända fram till din tomtgräns? Däremot står det något om att man bör hålla 4 meter till gränsen för placeringen av brunnar. Eftersom det är en fråga under mark så kan inte grannen ha några synpunkter på detta om du inte hamnar för nära hans vattenbrunn. Bör nog vara befintliga brunnar som gäller där och inte eventuella planerade någon gång i framtiden.L. Mäkinen skrev:Han som äger marken runt vår fastighet menar att han kanske vill stycka av en bit av slänten intill oss för att bygga åt sin dotter och då vill han ha marken ren från avloppsvatten. Vi var inne på en sluten markbädd och dra ett rör till närmsta dike, men han ville inte skriva på ett avtal om markupplåtelse.
Jag är tacksam för alla uppslag som kan få mig att komma vidare med detta.
Åt vilket håll sluttar slänten? Är det fall neråt från din tomt eller motlut? Är det neråtfall kan det nog vara kört att placera en infiltration där men är det motlut går det ju fint.
Det är kommunen som först fick mig att gräva provgropen en meter från tomtgräns och som tog ett godkänt markprov som i nästa skede menat att jag inte får anlägga en infiltration så nära tomtgränsen utan tillåtelse från grannen. Han har inget vatten där. Närmsta brunn förutom vår egen är 100 meter bort hos en annan granne.
Det lutar från oss genom ett skogsparti ut på en åker. Vår egen brunn ligger nästan högst upp på tomten på mitten ungefär. Först menade de att det kunde vara OK med infiltration 30 meter från brunnen eftersom vattnet rinner iväg bra ur marken där vi gjorde provgropen.
Det lutar från oss genom ett skogsparti ut på en åker. Vår egen brunn ligger nästan högst upp på tomten på mitten ungefär. Först menade de att det kunde vara OK med infiltration 30 meter från brunnen eftersom vattnet rinner iväg bra ur marken där vi gjorde provgropen.
Medlem
· Västra Götalands län
· 58 inlägg
Ja, då hänger jag med =) Det är klart, vattenbrunnar kan ju ställa till det...
Vi har inte löst våra problem än, men har en ansökan inne hos kommunen på en lösning med minireningsverk. Vi väntar dock på yttrande från grannarna som gör allt de kan för att fördröja processen.
Tråkigt att det drar ut på tiden.
Det var två år sedan jag installerade mitt minireningsverk för BDT (hade sedan tidigare tank för WC och den behöll jag). I min kommun (Sala) behövdes vid det tillfället inget yttrande av grannar för installation av BDT-avlopp. Däremot var detta med minireningsverk någonting i det närmaste okänt för kommunen.
Lycka till!
M V H
Johan
Det var två år sedan jag installerade mitt minireningsverk för BDT (hade sedan tidigare tank för WC och den behöll jag). I min kommun (Sala) behövdes vid det tillfället inget yttrande av grannar för installation av BDT-avlopp. Däremot var detta med minireningsverk någonting i det närmaste okänt för kommunen.
Lycka till!
M V H
Johan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden