Vi tänkte flytta tvättstugan till ett närliggande förråd.

I förrådet går avloppsstammen och även en vattenledning som vi bland annat använder till vattenslangen på baksidan. Kan vi ansluta tvättmaskinens diverse slangar hit?

Behöver man något mer? Vad måste vi tänka på?

I princip är det bara att koppla på vatten och avlopp till en tvättmaskin.
Men rörkrökarnas icke-standardiseringar och kryptiska beteckningar kan krångla till det för oss hemmapulare.
Glöm inte bort 230V.

En tvättmaskin kommer, förr eller senare, att släppa ut vatten okontrollerat så våtrumstandard med golvavlopp är ett måste...
(Även om jag en gång i tiden haft en tvättmaskin i ett lgh-kök)

Att tänka på: Om du ska ansluta tvättmaskinens avloppsslang till avloppsstammen så bör du fixa någon typ av vattenlås för att undvika avloppsstank i tvättstugan.

OK, tack för svar!

En fråga om jag ska fixa en golvbrunn (om försäkringsbolaget kräver det). Hur svårt är det att ansluta en sån bortsett från bilning, ansluter man den till avloppsstammen på något sätt?

Golvbrunnen skarvar du ihop på samma sätt som man skarvar alla andra avloppsrör. Det är busenkelt, med avloppsrör gradar du utsidan, smörjer med diskmedel och trycker på muffen. Golvbrunnarna är redan gradade från fabrik, så det momentet kan du hoppa över.

Det knöliga med avloppsrör är att de måste luta med rätt fall. Senast jag kollade var det 1% för 110mm och 2% för 50mm, du kommer säkert att ha 75mm och det är väl ca 1.5% fall. Vatten kan ju som du vet inte rinna uppåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.