2 984 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Isolera avloppsrör inför vintern!!

Har precis köpt ett hus som står på en torpagrund. Som bilden visar bortsett från allt ogräs så går avloppsröret ut en bit under/utanför huset och sen ner i marken, antar att jag behöver isolera detta synliga röret så att det inte fryser i vinter om det blir riktigt kallt?? Så jag undrar vad jag kan isolera det med, eller vad funkar bäst??
Vattenledningen går även in i huset här och ligger också öppet en bit men där i ligger en värmeslinga så det är nog ingen fara...
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Nej, det är inte ständigt vatten, men flera spolningar i ett oisolerat avloppsrör gör att det blir en liten del som fryser varje gång man soplar. Lager på lager. Och till slut ger det en ispropp...
Isolera bör du göra. Tejpa på en värmekabel under avloppet och bygg någon form av isolerad låda som inte blir blöt av regn/tö-vatten, om möjligt försök att få in vattenslangen i samma låda...
Isolera bör du göra. Tejpa på en värmekabel under avloppet och bygg någon form av isolerad låda som inte blir blöt av regn/tö-vatten, om möjligt försök att få in vattenslangen i samma låda...
Klicka här för att svara