Byggahus.se
Hej!
Vi står inför ett husköp på en liten (90kvadratmeter) villa byggd -61 som i nuläget har brunn och avlopp som inte kommer att godkännas enligt mäklaren. Huset ligger i Vallentuna i Stockholm och vad jag förstår finns inte kommunalt vatten i närheten.

Om jag ska borra ny brunn och skaffa ett nytt avloppssystem, måste jag då samtidigt lägga om alla rör inne i huset? Och om man förutsätter att befintligt avlopp inte kan användas vad hamnar man i för kostnadsområde för att göra om till ett bra och hållbart och så miljövänligt avloppssystem som möjligt? Jag har läst om 3-kammarbrunnar och infiltrationsbädd men jag får inte rätsida på dessa frågor...

Det är inte så att du per automatik måste dra om alla rör inne i huset bara för att du skaffar ny brunn och avloppsanläggning.

Jag har inga större kunskaper om olika enskilda avloppsystem, men precis som du säger så är det lite av en djungel. Du bör kolla med kommunen (miljö och hälsa) om vilken typ av avloppsanläggning de kräver i just ditt område. Då kan du även pejla läget lite om vilken tidshosrisont som gäller, dvs. kommer de att kräva avloppslösning bums, eller har ni några år på er att lösa det.

Beroende på kommunens krav (som ofta bewror på hur tätbefolkat området är) så kan de kräva 3- kammarbrunn eller minireningsverk (typ 100 - 200 000 tror jag), det finns även extremområden i landet där man inte godkänner några avloppsanläggningar överhuvudtaget, där utedass är enda möjligheten, ytterligare ett skäl att själv kolla vad kommunen säger. Observera att det är viktigt att ni inte litar på vad mäklaren säger, utan kollar själva.

Även om det är tillåtet med 3- kammarbrunn i området så är det inte säkert att markförhållandena på tomten är lämpliga för en sådan.

Du kan ju titta på alternativ som septiktank och förbränningstoalett. Jag har för mig att det är olika krav på avlopp beroende på om du kör gråvatten (dusch/tvätt/disk) eller svartvatten (toalett).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.