Kom på den geniala iden att såga upp betonggolvet i tvättstugan för att flytta ut och byta golvbrunn. Nu har jag sågat i ett av prisolrören så att varmvattnet sprutade - skoj. Lyckades stänga av vattnet och plugga det röret hjälpligt.

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Har bilat upp kring prisolröret och kommer åt att göra det mesta, frågan är vad som är smart och tillåtet. Byta hela röret är för arbetskrävande.

Klämring är jag van att arbeta med och litar till 99,9% på.
Presskoppling har jag fått för mig är tillåtet men kräver verktyg och är dessutom en ny bekantskap.
Lödning samma som presskoppling.

Vad är alternativen?

Läckaget är i oisolerad betongplatta i tvättstuga på nedre plan.

Är det tappvarmvatten är inte inte tillåtet med dolda skarvar på något vis har jag för mig. Är det värmesystemet kan du välja vilken variant av skarv du vill.

Jag skulle nog försöka löda ihop det.
Det spelar ju inte någon roll vad du gör (förutom att dra upp båda ändarna av det avsågade röret och skarva ovanför betongen men det vill man ju inte) du gör något otillåtet i alla fall.
Lödningen litar jag själv på mer än presskoppling. Klämring är ju lurig ifall det inte blir 100 tätt när du står o kollar men sedan kanske det kommer en tryckstöt och då sipprar det ut lite.

Värmesystem har ju oftast en säkerhetsventil på 1,5 bar medan färskvatten har 6 bar eller högre. Därför blir det större påfrestning på skarven om du har sågat av färskvatten. (spelar inte någon roll om det är kallt eller varmt för det är samma tryckventil i alla fall)

Synd för dig. Merjobb är aldrig roliga.

Tack för svaren.

Lycka i misären är ju att vad än jag gör inom rimliga gränser är det "otillåtet". Detta gör det möjligt att vara kreativ.
En klämkoppling som läcker våldsamt kanske drippi-droppar några droppar i minuten. En kass klämkoppling någon droppe i timmen. En droppe i timmen är kanske inte bra men samtidigt är den oisolerade plattan fuktig som det är. En droppe hit eller dit torde inte göra någon skillnad.
Nu är målet förvisso att få klämkopplingen 100% tät och tidsmässigt kan jag ha hålet i golvet öppet några veckor och inspektera.

Så med det resonemanget torde kanske klämkoppling vara bästa alternativet?

För;
Van att arbeta med klämkopplingar
Lätt att justera ev. läckage till dess att kopplingen är ingjuten

Mot;
Otillåten lagning

Ja. Som sagt. Skarvar ska ju vara möjliga att inspektera heter det.

Jag håller med dig. En klämring är enkel att köpa. Man behöver inte ha gas o lod utan bara två skiftnycklar och som du också säger, det är ju kanske möjligt att ha hålet öppen någon vecka för att kolla att det inte droppar allt för mycket.

Lycka till i olyckan.

Anders

Krilleman
Glöm inte stödhylsor om du kör med klämringskopplingar!

Stödhylsor - check!

Klämring + inspektionslucka? Du kanske kan möblera så att den inte syns. Alt göra något form av utsmyckning av det.

Kan du dra om varmvattnet någon annan väg och lämna kvar ett dött rör i plattan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.