håller på att renovera badrummet.
ska varm/kallvatten rören byggas in i väggen eller ligga utan på väggen?
hur har ni gjort?

Utanpåliggande:
+ Vattenskadesäkert
+ Enkelt utbyggbart
+ Billigare
+ Kräver mindre planering
- Fult
- Samlar damm
- Tar plats
- Kan ge kondensdropp

Och tvärsom för inbyggt

Använd spiro eller rör-i-rör i väggen, helt ok, men se till att INGA skarvar hamnar i väggen - inte ens med presskoppling.

Håller på att renovera och rörisen har dragit ca 20 presskopplingar. Av dessa så droppar en för fullt. Det hävdas ofta att presskopplingar är ok i dolda utrymmen när man rotrenoverar, men om den inte håller tätt så spelar det ingen roll vad som är tillåtet eller inte. Undvik alltså alla skarvar i dolda utrymmen och i utrymmen där läckage orsakar vattenskada.

Man får absolut inmte ha några dolda skarvar enligt säker vatten och försökringsbolagen är noga med det om ni vill veta alla regler så sök på säker vatten om man har skarver i väggen måste det finas en inspektions lucka och ett system som varnar om det blir lekars men alt står i säker vatten

oki tack
jag ska inte göra hobbet själv utan en firma gör det =)

Lånar tråden lite.

Ska i skrivande stund börja med rördragning till min nyrenoverade tvättstuga samt badrum. Något speciellt som man ska tänka på? Rören blir utvändigt dragna från garaget, 12mm blanka rör.

Kallvatten under har jag lyckats läsa mig till, men har det någon betydelse när man går igenom väggen med kallt resp varmt på någon speciell sida, dvs exempelvis varmt på höger sida och kallt på vänster?

Hej!
höger eller vänster spelar ingen roll om de ligger i samma nivå, då drar du dem så att det blir enklast att dra rören "rätt" på andra sidan väggen. sedan är det viktigt att du inte bryter tät skiktet i badrummet.

oavvs skrev:
Hej!
höger eller vänster spelar ingen roll om de ligger i samma nivå, då drar du dem så att det blir enklast att dra rören "rätt" på andra sidan väggen. sedan är det viktigt att du inte bryter tät skiktet i badrummet.
Nej, givetvis har jag manschetter till badrummet och silkon används även det.

En helt annan fråga. Tänkte inte alls på köpa med stödhylsor till mina kopplingar, hade dock några hemma som jag använt till plastslangen och så långt det räcker i rör-väg. Ska jag vänta tills måndag och köpa nya eller är det bara att köra på utan?

Har denna modell av rör

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Koppar/Kopparror-glodgade/

Krilleman
Glödgade kopparrör ska ha stödhylsa, även halvhårda för att klargöra det med!

De stödhylsorna du använt till plastslang ( pex?) passar inte till koppar, pex har tjockare gods = mindre inner dia

Uttryckte mig lite oklart, ber om ursäkt.

Ja det är pexslang som är draget till ett bubbelbad, 15x2.5 och de grejerna är köpta av den lokala VVS firman, så det är nog rätt grejer. (Även om stödrhylsorna är fasligt lika de till rören, 10mm innerdia båda). Till rören hade jag några i en diverselåda, står 12x1 på dem. Har jobbat endel med hydraulik rördragning och trodde det var en enkel match, visade dock att det skiljde mer än jag trodde, främst på stödhylsorna då.

Angående ett blandarfäste med anslutningarna emot väggen, är det enda som håller rören på plats mothållet i väggen? Blir lite konfunderad när jag ser att rören inte sitter gängad på något sätt i fästet.

rören skall fixeras tillräckligt i vägg, därefter sitter dem endast fast i blandarfästet med klämringen. Blandarfästet skall dessutom ha kortling/osb eller dyl bakom för att kunna fästas, enbart gips duger inte.
/N

Precis som jag misstänkte har jag gjort något fel vid installation av blandaren. Vatten sipprar ut på baksidan av själva fästplåten vid dräneringshålet.

Rören är dragna 18mm från vägg som det står i pappret och är förankrade bakom. Jag har stödhylsor i röret däremot förstår jag inte om jag ska använda vanliga klämringar eller de som medföljer i blandarfästet.

Laddar upp lite bilder så kanske någon kan förklara.

blandare

v-C3-A4gg

Tacksam för snabba svar då jag just nu sitter med vattnet avstängt hemma :)

http://www.ladda-upp.com/bilder/57257/blandare

http://www.ladda-upp.com/bilder/57259/v-C3-A4gg

Redigerat:
Hade liknande problem att få klämringen att "nypa" åt rören. Jag hade också kapat rören exakt 18 mm från väggen som det stod i instruktionen, men upplevde det som att de hade behövt vara 1 mm längre eller något. Jag fick dra åt muttern rejält hårt, men det gick till sist att få det tätt.

b8q skrev:
Hade liknande problem att få klämringen att "nypa" åt rören. Jag hade också kapat rören exakt 18 mm från väggen som det stod i instruktionen, men upplevde det som att de hade behövt vara 1 mm längre eller något. Jag fick dra åt muttern rejält hårt, men det gick till sist att få det tätt.
Drar jag hårdare så känns det som blandarfästet börjar vika ut sig från väggen. Jag tror inte det är problemet utan att jag har lagt något fel eller glömt något, Editerade mitt inlägg ovan, undrar om man ska använda vanliga klämringar eller de som följer med som jag har med på bilderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.