Kanske en dum fråga men... Jag ska dra Uponor Combipex dolt till duschkabin. Spelar det någon roll vilket blandarfäste/väggbricka jag väljer? Jag har inte köpt duschkabinen ännu så jag vet inte vad det är för fabrikat.

Du ska välja en som är för pex. Kolla för vilka dimensioner det finns så du inte drar fram för stort eller smått.
Sen måste du veta vilket cc mått blandaren har som du ska använda.

Tex http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1312

Jag antar att du inte ska dra pex hela vägen till duschkabinen utan dolt till väggen bakom och därifrån med slang eller nåt till duschkabinens blandare? Om så behöver du väggbrickor med packningssats för PEX 15 mm (eller vad du nu har för RiR), utanpå detta sätter du en rak övergång till utv R 15 (med eller utan avstängning). Mellan denna utv R 15 och duschkabinen skulle jag dragit sån där stålomspunnen flexibel slang. Allt finns på Rinakby rör.

synpunkter skrev:
Jag antar att du inte ska dra pex hela vägen till duschkabinen utan dolt till väggen bakom och därifrån med slang eller nåt till duschkabinens blandare? Om så behöver du väggbrickor med packningssats för PEX 15 mm (eller vad du nu har för RiR), utanpå detta sätter du en rak övergång till utv R 15 (med eller utan avstängning). Mellan denna utv R 15 och duschkabinen skulle jag dragit sån där stålomspunnen flexibel slang. Allt finns på Rinakby rör.
Tack för svar. Precis så jag tänkte. Jag hittar inte "väggbrickor med packningssats för PEX 15 mm" på rinkaby rör, jag kanske tittar på fel ställe?

Ok, hittade denna nu: rsk 8530183
http://www.vvsochbad.se/Skaffevare-...RICKA-PEX-G1-2-15-15-MM,-FKR-RF-S-310536.html

Är det alltså en vanlig utv 15R på denna? Jag kan fortfarande inte hitta motsvarande på Rinkaby rör? Denna borde också vara lämplig att ha till handfatets genomföringar?

Redigerat:
Väggbricka för två rör art nr 6251
Packningssats för PEX 15x2,5 (combipex) art nr 6267
Kopplingshus rak R 15 utv utan avstängning art nr 6259.
osv.

Perfekt, stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.