Jag blev nyfiken när jag läste om anslutning av kommunalt vatten och avlopp DJAlbert skrev :
"Annars så kan det ju vara så att om ni redan har ett avloppsystem med central trekammare lr liknande dra en stam därifrån till närmaste anslutningspunkt , om kommunen går med på det"

Brunnen vi har nu är utdömd så vi måste byta men inom några år så kommer vi bli tvångsanslutna till kommunalt vatten och avlopp. Känns tungt att lägga pengar nu och sen så jag undrar är så att man kommer undan med kostnader om man gör som DJAlbert sa eller vad är vitsen att koppla på från 3- kammarbrunnen?

E

du borde väl slippa grävningen för rören in till huset?

Kan ju vara bra ifall man inte vill rota sönder gräsmattan...

Husen i vår lilla by blev tvångsanslutna till det kommunala avloppet för ett antal år sedan. Det fanns fastigheter med septitank, tvåkammar och trekammarbrunnar. Samt ett nybyggt hus med godkänd infiltrationsbädd. Alla fastigheterna fich betala samma anslutningsavgift, utom infiltrationshuset som anslöts utan kostnad.

Jag tolkar det som att man inte använder 3-kammarbrunnen utan endast kopplar in det kommunala avloppet på den inkommande ledningen i 3-kammarbrunnen. Gör man på detta sättet skulle jag samtidigt fylla igen brunnen och endast sätt en mindre rens/spolbrunn på samma stället som blir sammankopplingspunkten för det nya avloppet.

Aha, så då borde man slippa sönder grävd gräsmatta och ännu bättre slippa kostnader om det stämmer och gäller i alla kommuner det med infiltration. Väl , värt att kolla upp.

ericasepost skrev:
Aha, så då borde man slippa sönder grävd gräsmatta och ännu bättre slippa kostnader om det stämmer och gäller i alla kommuner det med infiltration. Väl , värt att kolla upp.
Står: Hus med infiltration blev anslutet utan kostnad.
Orsaken kan ha varit att husets anläggning var så pass nylagt att man kompenserade. Vi blev tvånganslutna till kommunalt utan kostnad mot att vi inte krävde rekompensation för 4 år gammal 3 kammars+infiltration och att kommunen fick dra sina rör i kanten av vår tomt. Ingenting var gratis och mattan blev söndergrävt :).
Vår brunn kopplades bort och tankar fylldes med sand.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.