7 879 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Bila i gammalt badrum
Hej!
Efter julen ska jag dra igång med mitt andra badrums projekt som jag gått och haft lite ångest för.
Badrummet är från 1960 så allt ska ut, har monterat ned element, handfat och toa.
Det befintliga golvet är klinker med 100mm betongsula och alla vatten samt element rör
kommer upp ur govlet. Jag är livrädd att sätta borrhammaren i något rör har ni några bra tips hur jag kan undvika massa huvudvärk??
Efter julen ska jag dra igång med mitt andra badrums projekt som jag gått och haft lite ångest för.
Badrummet är från 1960 så allt ska ut, har monterat ned element, handfat och toa.
Det befintliga golvet är klinker med 100mm betongsula och alla vatten samt element rör
kommer upp ur govlet. Jag är livrädd att sätta borrhammaren i något rör har ni några bra tips hur jag kan undvika massa huvudvärk??
Ska Du vara helt säker så får Du börja med att bila upp golvet längs med dom rör Du ser för Du kan aldrig veta hur dom böjer av åt för håll i betongen.
Men Du är inte säker ändå för det kan går rör i plattan som inte har med badrummet att göra och som Du inte ser, i vårt ena badrum visade sej röret till utkastet på framsidan gå. Jag "hittade" det med hjälp av en rätt stor Hilti men det höll för den kontakten, avloppsrören däremot vart småbitar direkt.
Jag brukar prova avstängningen på inkommande vatten innan jag bilar upp golv
Men Du är inte säker ändå för det kan går rör i plattan som inte har med badrummet att göra och som Du inte ser, i vårt ena badrum visade sej röret till utkastet på framsidan gå. Jag "hittade" det med hjälp av en rätt stor Hilti men det höll för den kontakten, avloppsrören däremot vart småbitar direkt.
Jag brukar prova avstängningen på inkommande vatten innan jag bilar upp golv
Det är stålrör..
haha ja stänga av vattnet ska jag nog göra, värre med radiator rören.. inte kul att smälla av ett sådant mitt i vintern..
om jag bilar sönder radiator röret en lördag kl 13 vad fasen gör man då? Finns ingen jour röris häromkring vad jag vet.. stänga av pannan och sen koppla in min byggfläkt i ett rum och kura ihop sig och vänta tills på måndag eller vadå ?
haha ja stänga av vattnet ska jag nog göra, värre med radiator rören.. inte kul att smälla av ett sådant mitt i vintern..
om jag bilar sönder radiator röret en lördag kl 13 vad fasen gör man då? Finns ingen jour röris häromkring vad jag vet.. stänga av pannan och sen koppla in min byggfläkt i ett rum och kura ihop sig och vänta tills på måndag eller vadå ?
Jag har samma förutsättningar, även ångesten :x. Så jag undrar om du kommer att dokumentera arbetet med bilder. Jag är mycket intresserad.grusgång skrev:Hej!
kommer upp ur govlet. Jag är livrädd att sätta borrhammaren i något rör har ni några bra tips hur jag kan undvika massa huvudvärk??![]()
MVH Stickan
Jag har nyligen bilat ur mina badrum. Radiatorrör och tappvattenrör ingjutna i 100mm avjämningsmassa och sedan ca 130mm betongplatta. Avjämningsmassan bilade jag ur med en Hilti 1000 som jag hyrde från Cramo. Vid rören var det bara att köra försiktigt, Däremot var betongplattan stenhård (armering + 20-25mm naturstenar). Där fick jag ta in en firma som sågade upp ca 200mm brett i pllattan för nya avlopprören.
Jag har provat det mesta i bilmaskins-träsket, bra och dåligt, men om jag skulle plocka ut en blir det en BOSCH! Fick låna en av en konkurerande firma. Minns tyvärr inte vilken modell det var, men vilken maskin... Som smör i betongen utan att skaka sönder hela överkroppen!
hyr en riktig maskin över helgen, är värt en hel del....
Klicka här för att svara