Till vårt hus, byggt troligtvis i början på 1900-talet (timring från början) hör det en ladugård som inte använts sedan åtminstone 60-talet. I ladugården finns en grej som sticker upp ur golvet som ser ut som en gammal bakaxel till en bil eller liknande.
När vi flyttade in funderade vi på varför dom gjutit fast en gammal bilaxel i golvet, men jag upptäckte efter en tid att om man lyfter på det lilla locket som ligger högst upp och lyser ner så ser man vatten långt där nere.
Min första tanke var att det var en gammal brunn som dom pumpat upp vatten från.
Röret sticker upp nästan en meter och sedan är det en rund sak med ett litet lock högst upp. Jag ska ta en bild i morgon, då det är lättare än att försöka beskriva det.
När vi nyligen började renovera i köket och behövde stänga av vattnet i källaren upptäckte jag att det går iväg ett vattenrör mot framsidan av huset (i samma riktning som ladugården). Innan det kröker av in i betongväggen finns en kran där vattnet är avstängt. Det finns även en till kran som leder till ett rörlock som med handkraft gick att skruva bort. Jag gissar att man tappat ur vattnet ur röret när vattnet stängts av (vilket ju skulle tyda på att det använts för vatten utomhus sommartid).
Jag kan inte begripa vart detta rör kan gå, då det inte finns något rum åt det hållet. En meter efter betongväggen står man utanför huset. Möjligtvis kan det ha funnits en kran för att få vatten utomhus, men min tanke är nu att det röret kanske går till det mystiska röret som sticker upp ur golvet i ladugården.
Hur ska jag göra för att ta reda på detta? Har pratat med förra ägarna, som bott här över 40 år, men dom har aldrig haft vare sig djur eller vatten i ladugården.
Jag är lite sugen på att prova vrida på kranen och se var det sprutar vatten, men är det mitt i en vägg eller på annat olämpligt blir det ju inte så kul. Det är nog förstås inte heller så kul om det sprutar en vattenstråle i taket i ladugården heller.
Kan sånt här finnas på någon karta, eller måste man gräva upp och kolla vart rören går?
När vi flyttade in funderade vi på varför dom gjutit fast en gammal bilaxel i golvet, men jag upptäckte efter en tid att om man lyfter på det lilla locket som ligger högst upp och lyser ner så ser man vatten långt där nere.
Min första tanke var att det var en gammal brunn som dom pumpat upp vatten från.
Röret sticker upp nästan en meter och sedan är det en rund sak med ett litet lock högst upp. Jag ska ta en bild i morgon, då det är lättare än att försöka beskriva det.
När vi nyligen började renovera i köket och behövde stänga av vattnet i källaren upptäckte jag att det går iväg ett vattenrör mot framsidan av huset (i samma riktning som ladugården). Innan det kröker av in i betongväggen finns en kran där vattnet är avstängt. Det finns även en till kran som leder till ett rörlock som med handkraft gick att skruva bort. Jag gissar att man tappat ur vattnet ur röret när vattnet stängts av (vilket ju skulle tyda på att det använts för vatten utomhus sommartid).
Jag kan inte begripa vart detta rör kan gå, då det inte finns något rum åt det hållet. En meter efter betongväggen står man utanför huset. Möjligtvis kan det ha funnits en kran för att få vatten utomhus, men min tanke är nu att det röret kanske går till det mystiska röret som sticker upp ur golvet i ladugården.
Hur ska jag göra för att ta reda på detta? Har pratat med förra ägarna, som bott här över 40 år, men dom har aldrig haft vare sig djur eller vatten i ladugården.
Jag är lite sugen på att prova vrida på kranen och se var det sprutar vatten, men är det mitt i en vägg eller på annat olämpligt blir det ju inte så kul. Det är nog förstås inte heller så kul om det sprutar en vattenstråle i taket i ladugården heller.
Kan sånt här finnas på någon karta, eller måste man gräva upp och kolla vart rören går?
Låter som en gammal handpump i ladugården. Den måste ha varit kopplad till en brunn någonstans.
Jag skulle nog inte bekymra mej för gamla övergivna rör. Vi har ett flertal övergivna brunnar på gården och rör går det lite kors och tvärs.
Du kan alltid ta en titt i Brunnsarkivet (www.sgu.se), har du tur finns eventuella gamla brunnar med där.
Rör går att hitta med slagruta. Inte för att jag tror på sådant, men det fungerar..
Jag skulle nog inte bekymra mej för gamla övergivna rör. Vi har ett flertal övergivna brunnar på gården och rör går det lite kors och tvärs.
Du kan alltid ta en titt i Brunnsarkivet (www.sgu.se), har du tur finns eventuella gamla brunnar med där.
Rör går att hitta med slagruta. Inte för att jag tror på sådant, men det fungerar..
Ok. Tack. Plockar nog bort röret i ladugården då jag bygger om den delen. Eventuellt hade det kunnat vara intressant att kunna pumpa upp vatten ifall man skulle behöva det i verkstaden jag ska bygga där. Men det blir nog att jag sågar av röret och fyller igen.
Har tömt i ladugården och även frågat folk om röret som sticker upp. Har nu lite mer information.
Ladugården är byggd på 1800-talet, men någon gång under (början på?) 1900-talet har vatten dragits in.
Man ser på golvet runt röret att betongen där är nyare. Har också lyst ner i röret och sett att där finns vatten. Då jag kollat med lodlina verkar det som att röret går rakt ner ca 2 meter och därefter svänger av. Gissningsvis går det under ytterväggen och ut på gården.
En bekant sa att dom kanske har haft en vakuumpump kopplad till mjölkanläggningen och att vattnet då pumpats upp. Det här talar för att röret leder till den gamla brunnen som fanns någonstans på gården.
Har hört att dom hade egen brunn förut, men att dom bytte till kommunalt vatten på slutet av 60-talet eller början på 70-talet.
Hoppas dom grävde igen brunnen och inte bara täckte för den...
Ladugården är byggd på 1800-talet, men någon gång under (början på?) 1900-talet har vatten dragits in.
Man ser på golvet runt röret att betongen där är nyare. Har också lyst ner i röret och sett att där finns vatten. Då jag kollat med lodlina verkar det som att röret går rakt ner ca 2 meter och därefter svänger av. Gissningsvis går det under ytterväggen och ut på gården.
En bekant sa att dom kanske har haft en vakuumpump kopplad till mjölkanläggningen och att vattnet då pumpats upp. Det här talar för att röret leder till den gamla brunnen som fanns någonstans på gården.
Har hört att dom hade egen brunn förut, men att dom bytte till kommunalt vatten på slutet av 60-talet eller början på 70-talet.
Hoppas dom grävde igen brunnen och inte bara täckte för den...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara