Hej
vattnet kommer in i vårt duschrum genom väggen och övergår där till utanpåliggande kromade rör. Det är alltså LK-PAL som sticker ut en liten bit från väggen och via en ballofix övergår till krom. Nu när jag drar på vattnet för första gången läcker det i kopplingen mellan ballofix och LK-PAL, det är den riktiga specialkopplingen som använts men jag tror att man inte fått in röret tillräckligt långt i den. Kopplingshylsan har dragit fast i röret och går inte att få av och om jag klipper röret bakom hylsan finns inte tillräckligt mycket kvar för att koppla på! Så vad gör man, det måste finnas ett alternativ till att göra hål i väggen!!!
Mycket tacksam för tips (så att vi kan sätta på vattnet igen).
Stenper
vattnet kommer in i vårt duschrum genom väggen och övergår där till utanpåliggande kromade rör. Det är alltså LK-PAL som sticker ut en liten bit från väggen och via en ballofix övergår till krom. Nu när jag drar på vattnet för första gången läcker det i kopplingen mellan ballofix och LK-PAL, det är den riktiga specialkopplingen som använts men jag tror att man inte fått in röret tillräckligt långt i den. Kopplingshylsan har dragit fast i röret och går inte att få av och om jag klipper röret bakom hylsan finns inte tillräckligt mycket kvar för att koppla på! Så vad gör man, det måste finnas ett alternativ till att göra hål i väggen!!!
Mycket tacksam för tips (så att vi kan sätta på vattnet igen).
Stenper
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nu vet jag inte exakt vad du menar med "specialkopplingen", det finns flera alternativ. Men de jag tänker på går att få helt isär. Det kan hjälpa att värma lite med en varmluftpistol.
Ta en bild.
Ta en bild.
Ja rörisarna som gjort detta har inte fått slangen att bottna i kopplingen... Som jag ser det är ända möjligheten att ta av slangen bakom kopplingen MEN då är jag rätt säker på att "stumpen" blir för kort att koppla på!!! Tror ni att det går att dra ut ca 5 meter LK PAL med 2 90 graders böjar ur skyddsröret? Om det går tror ni att man kan få in en ny slang kanske en tunnare PEX i röret? Om man inte får ur den tror ni att man kan få in en tunn PEX ine i LK-PAL, men hur blir flödet då? Vi har handfat, dusch och klosett som den här slangen matar! Vad jag drömmer om är ju att någon föreslår ett "undermedel" som man behandlar befintlig koppling med så att den blir tät, men det är nog bara en dröm.
/Stenper
/Stenper
Ehh, en fråga: vad säger "rörisarna som gjort detta", och var är dom just nu?
Som krilleman säger bör det kunna gå att mata ut nån extra cm på nät sätt och göra om och rätt. Lycka till!
Som krilleman säger bör det kunna gå att mata ut nån extra cm på nät sätt och göra om och rätt. Lycka till!
Rörisarna som gjorde detta gjorde ett antal andra liknande arbeten. Han som satte upp vattenmätarkonsolen kan knappast ha linat en koppling förr, det var typ tre kilo lin men läckte ändå på båda sidor. Jag har sagt upp kontraktet med företaget och gör färdigt själv.
Ballisen är borta och röret gick att dra ut en knapp cm så det kan räcka! Nu har jag problem vad jag ska kapa röret med, den vanliga rörsaxen kommer man inte åt med. Tror ni att man kan få ett tillräckligt snyggt snitt med ett bågfilsblad? Det syns lite på bilden men mycket bättre nu att LK konan sitter snett på röret, därför det läckte.
Det går med ett litet bågfilsblad med, men om man följer montageanvisningnen är det inte OK. Var noga med att grada bara!
Att 16 kopplingen drar lite snett är faktiskt något som händer om man inte har ett bra och rakt mothåll när man drar kopplingen! Alltså håll den andra skiftan rakt. Tänkvärt!
Att 16 kopplingen drar lite snett är faktiskt något som händer om man inte har ett bra och rakt mothåll när man drar kopplingen! Alltså håll den andra skiftan rakt. Tänkvärt!
Redigerat:
Jag tyckte trots allt att kopplingen inte såg så dålig ut (vi har sämre som ändå är täta), så jag testade att smeta på Unipak fram och bak på LK-konan och dra dit ballofixen. Och se inte en droppe vatten under hela natten! Kom på att röret i andra ändan av ballon var långt och förmodligen tryckte LK kopplingen snett, nu har vi kallvatten i duschrummet (hur länge det är tätt återstår att se). Tack för all hjälp!
/Stenper
/Stenper
Klicka här för att svara