3 902 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Går det ha vattenfilter när man har självtryck från brunnen?
Sida 1 av 2
Beställde i dag en analys av vårt brunnsvatten från eurofin. Jag misstänker att vi har mangan då det ibland är lite svarta partiklar i vattnet. Vi får inga avfärgningar på kläder osv men det känns ändå som man kanske skulle kolla upp vattnet nu när vi har en liten bebis på 5veckor.
Nu till frågan: Om det visar sig att vi bör sätta in filter finns det då filter som fungerar med självtryck. Vår grävda brunn ligger högt upp i skogen så vi har ingen hydrofor eller pump utan det är som sagt självtryck. Inkommande vattenledning kommer in i skaferiet i köket så vi har ingen plats att installera en hydrofor, men möjligtvis ett filter om det finns ett storlek Small.
mvh öringen
Nu till frågan: Om det visar sig att vi bör sätta in filter finns det då filter som fungerar med självtryck. Vår grävda brunn ligger högt upp i skogen så vi har ingen hydrofor eller pump utan det är som sagt självtryck. Inkommande vattenledning kommer in i skaferiet i köket så vi har ingen plats att installera en hydrofor, men möjligtvis ett filter om det finns ett storlek Small.
mvh öringen
Låter ju bra!!! Har nämligen hört genom bekanta som utgör sig för att vara experter att det inte funkar.elmont skrev:
Upplever att vi har ganska bra tryck. Tvätt, diskmaskin o högtryckstvätt osv är inga problem att köra. Om det nu är så att vi behöver filtrera bort manganet vad kostar ett sånt filter mellan tummen o pekfingret?
www.aquaexpert.se är ett alternativ här är ett annat www.vattenfilter.com/shop/
Vad tror ni om det här? Verkar vara en variant man kan stoppa in under diskbänken. Vore ju perfekt då vi har ont om plats där inkommande vatten kommer in. Dessutom är jag enbart intresserad av att rena vattnet i kökskranen. Då vi inte har några problem med utfällningar på tvätt,emalj osv...
Någon som testat dessa, står inga priser eller nåt så det kanske är dyrt...
http://www.brava.se/pdf/BRAVA_Olympia_produktblad.pdf
Någon som testat dessa, står inga priser eller nåt så det kanske är dyrt...
http://www.brava.se/pdf/BRAVA_Olympia_produktblad.pdf
I första hand tänkte jag på översta till vänster villa filter men självklart måste du veta exakt vad för något som skall renas bort föreslår att du ringer dem på Vattenfilter.com de är mycket bra att ha o göra med. men klicka på Vattenfilter för villa så få du en hint om vad det kostar
återkom när du har provsvaren.
Hej igen!
Är jag helt knäpp eller hur tolkar man infon från eurofin ang. inskickning av vattenprovet.
Fick idag flaskor för vattenprover och info hur jag ska gå till väga när jag tar proverna samt skickar in dom med posten,
I paketet medföljde en fraktsedel jag ska använda när jag returnerar proverna. På den står det DPD FÖRETAGSPAKET 16:00. I ena informationsbladet står det följande. "I följande paket finns en fraktsedel som skall användas vid returtransport, vattenprovet måste vara på laboratoriet inom 24 tim från att provet togs"
I den andra foldern med info som medföljde står det följande. "Vattenproverna bör nå laboratoriet samma dag som de är tagna, för mikrobiologiskt prov bör tiden inte överstiga 12 timmar. Om ni inte har möjlighet att lämna proverna på något av våra inlämningsställen kan det skickas med Posten Express"
Hur ställer jag mig till det här? Ska jag använda bifogad fraktsedel eller måste jag få in det till labbet innan 12 timmar. Jag har beställt Kemisk och mikrobiologisk analys, vilket också står förkryssat i pappren från labbet.
Är jag helt knäpp eller hur tolkar man infon från eurofin ang. inskickning av vattenprovet.
Fick idag flaskor för vattenprover och info hur jag ska gå till väga när jag tar proverna samt skickar in dom med posten,
I paketet medföljde en fraktsedel jag ska använda när jag returnerar proverna. På den står det DPD FÖRETAGSPAKET 16:00. I ena informationsbladet står det följande. "I följande paket finns en fraktsedel som skall användas vid returtransport, vattenprovet måste vara på laboratoriet inom 24 tim från att provet togs"
I den andra foldern med info som medföljde står det följande. "Vattenproverna bör nå laboratoriet samma dag som de är tagna, för mikrobiologiskt prov bör tiden inte överstiga 12 timmar. Om ni inte har möjlighet att lämna proverna på något av våra inlämningsställen kan det skickas med Posten Express"
Hur ställer jag mig till det här? Ska jag använda bifogad fraktsedel eller måste jag få in det till labbet innan 12 timmar. Jag har beställt Kemisk och mikrobiologisk analys, vilket också står förkryssat i pappren från labbet.
det ska in till labbet så fort du kan pga bakterieprovet. helst ska du hålla vattnet kylt. Bor du nära ett inlämningsställe?
Nej tyvärr. Jag ringde eurofins idag och de sa att jag kunde skicka som vanligt företagspaket och då har de provet inom 24tim och det skulle räcka tydligen. Blev bara förvirrad när de hade två olika typer av info ang. detta.
När vi tog vattenprover förra året via Eurofins så kom det en ask/låda gjord av tjock frigolit. Det medföljde två kylklampar som vi stoppade i frysen innan vattenproverna och kylklamparna skickades tillbaka. Vattnet håller sig förmodligen tillräckligt kallt innan det når Eurofins. Fick du inte med något liknande?