Hej!
Ja en fick ju ett riktigt skönt avslut på förra året ... Igår, lagom till att man skulle iväg på festligheter så upptäckte jag att det läckte från den del av avloppstammen som går ner i plattan.
Huset är från 53-54, stammen som läcker är av gjutjärn. Tror inte att det är röret som har klappat igenom utan det verkar mer som att det ligger i skarven mellan rör och bottenplatta. Jag har inte en aning om är hur det ser ut där stammen går ner i plattan och hur det är tätat mot plattan.
Vad göra ?
Det luktar ju inte vaniljbullar direkt.

Det är nog inte någon egentlig skarv i avloppet där röret går ner i plattan, utan det är antagligen ett solitt rör som bara går rakt ner i plattan, men du har troligen en skarv en bit upp på röret. De gamla skarvarna är ganska bulkiga, så ser du en vet du vad det är ;)

Läcker det där är det antagligen dags att byta ut stammen, men det finns även företag som renoverar och lägger ett nytt tät-lager på insidan av befintliga rör. Jag har ingen erfarenhet av det så vet inte hur bra det är, men det kanske kan vara värt för den del som ligger ingjuten i plattan. Tillsvidare kan du försöka täta med t.ex. en bit av en slang till ett bildäck och slangklämmor/rörklämmor.

Det finns alla möjliga, och nästan omöjliga, kopplingar, muffar och adaptrar för att koppla ihop nya och gamla rör.

Det är möjligt att röret har rostat sönder under plattan och att avloppsvatten trycks upp igenom om marken under är mättad. Jag gräver upp min egen platta ifrån -54 och rören såg bra ut ovanför men har centimeter stora hål och långa sprickor under plattan.

I mitt fall så gräver jag upp det gamla och byter ut hela stammen.

Inspektion av rören kan göras med kamera om man vill veta konditionen på dom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.