Hej. Jag har dåligt tryck i mina kranar sedan onsdags. Jag har eget vatten med borrad brunn och hydropress. Elverket stängde av elen i onsdags för inkoppling av fastighet efter det så halverades trycket. Jag har kontrollerat tank och blåsa de är ok. Min fundering är om det skulle kunna vara tryckregulatorn som spökar. Det går inte att öka trycket, det ligger på 4 bar oavsett hur mycket jag skruvar. Tacksam om det är någon som har några förslag. Med vänlig hälsning, Marko

Trefaspump? Om så har en huvudsäkring gått?

Fasföljden ändrad? Pumpmotor går åt fel håll...

Sent from my LT15i using Byggahus

Tack för svaren, säkringarna är kontrollerade och bytta för säkerhets skull. Kan man kontrollera pumpen genom att koppla bort tryckregulatorn och låta vattnet flöda? Hur mäter man upp fasföljden? Mycket frågor men man är ju lite handikappad när det inte går att duscha :-)

MarkoGranat skrev:
Hur mäter man upp fasföljden?
Är fasföljden fel snurrar motorn baklänges så enklaste sättet att "mäta" fasföljden är att kontrollera att motorn går åt rätt håll. Detta förutsätter givetvis att man vad vad som är rätt håll.

Nu har jag rensat alla kran silar och där fanns en hel del gött. Hydropressen bygger upp ett tryck till 4,5 bar och nu har jag normalt tryck i ca 1 minut sedan sjunker det till hälften. Pumpen sitter i borrhålet så om den går åt fel håll är svårt att kontrollera. Kan en elektriker mäta upp om pumpen snurrar på rätt håll? Någon som har några andra goda tips? Med vänlig hälsning, Marko. Ps pump och borrhål är lite drygt 4 år alltså inte lastgammla

Om du är hemma på el kan du prova att kasta om två faser och se om det blir någon skillnad. Blir det sämre är det något annat fel än fasföljden.
Om trycket sjunker fort låter det som om du har för lite luft i hydropressen. Du får tömma den på vatten och fylla på luft i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.