Hej! Har en duschblandare som gerifrån sig väldigt dålig värme. Den har tidigare fungerat super men blivit lite väl sval på senare. Badrummet blev renoverat av förra husägaren 2008, och det enda jag vet är att det är en mora duschblandare.
Nu är det så att jag har haft blandaren nerskruvad och haft den i kalklösande bad. Jag har dessutom skruvatur silarna o rengjort dem försig, så det finns absolut inget kalk i blandaren som kan orsaka problemet. Nu undrar jag vad man ska byta för delar innuti blandaren. Vet som sagt inte vad det är för modell, har försökt kolla på moras hemsida o jämföra bilder men det verkar som om att det alltid finns något som skiljer sig från min. Hur ska jag fåreda på vilken modell jag har?

Eller är inte moras reservdelar modellanpassade utan passar även flera modeller?

Att lägga upp en bild är ju alltid en bra start... Har du skruvat ur termostaten å rengjort filterna där oxå..?

Ja jag har även rengjort silarna vid termostaten utan vidare resultat.
Lägger upp en bild på blandaren. IMG_0820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ingen?

Jag var på väg att föreslå isärplockning och kalkrengöring men såg att du redan gjort detta. Får du inte mer konkreta råd här skulle jag nog ta med blandaren till någon bra VVS-butik för råd och/eller reservdelar. Möjligen att uppsmörjning med armaturfett skulle kunna göra nytta men VVS-butik är nog mitt bästa råd.

Har du eget vatten eller kommunalt? om du har eget vatten har du kollat ditt vattentryck jag hade för en tid sedan bekymmer med en duschblandare som var brandad som comfortbutikens egen vet ej vem som tillverkat den. Men den fungerade inte alls bra den gav ojämn värme jag fick hela tiden ändra termostatvredet för att kunna duscha. Jag plockade också isär blandaren och gjorde rent men hittade inget konstigt så jag kollade då vattentrycket från pumpautomaten det var ca 2Kg tryck vilket är lite lågt höjde då till 4 Kg och helt plötsligt fungerade det utmärkt.

Om man backar lite i felsökningsförslagen och tänker på felet, så är det troligt att din termostat i termostatblandaren inte kan hålla temperaturen. Tror mora har samma termostat på alla duschblandare sen typ 1997.
Snacka med din lokala vvs-butik och köp ny termostat. Glöm inte att stänga av vattnet när du byter ;)

Okej. Har nu varit i kontakt med min lokale vvs-are och det visade sig i slutänden att det inte alls är en mora duschblandare. Utan det var bara väggfästet som var från mora. Duschblandaren visade sig vara en tvm 7200 från tapwell. Var i kontakt med dem idag och de sa att de kändetill problemet på dessa blandare och kommer nu att skicka reservdelar helt gratis! Så tummen upp för tapwell!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.