Jag håller på att upphandla byggande av ett lösvirkeshus via Generalentreprenad där även borrning av egen brun samt bergvärme ingår.

Vad ska jag ställa för minimikrav på dessa när det gäller t.ex. flöde, borrdjup m.m. m.m. ?
Tacksam för alla synpunkter då detta är helt okänd mark för mig och jag återkommer gärna med mer uppgifter om det behövs.

Anlita en brunnsborrare som är certifierad och kräv att dom innan borrning vill skriva ett protokoll av det dom sedan uträttar.

Normal vattenförbrukning i Sverige är ca 200 liter per person och dygn, så ni bör kräva att brunnen klarar detta med GOD marginal även under torrperioder. Lägg till marginal för biltvättar och bevattning. Jag skulle kräva minst 20 liter per minut i flöde, men det finns antagligen normer för detta som kan vara högre.

Sedan skall vattnet givetvis vara tjänligt att dricka och även tekniskt tjänligt, dvs inte vara skadligt för rör och maskiner.

Tala med en brunnsborrare som redan sagts ovan, dom kan säkert ge råd.

(Inom parantes har vi lågt flöde {2 l/min}, hög bakteriehalt, dålig lukt, missfärgning, hög salthalt och extrem kalkhalt. Det är ingen höjdare så var noggranna med kravspecen.)

Kolla här- http://www.geotec.se/upload/cms/file/normbrunn_07.pdf -och se till att dina krav är en "normbrunn 07"
Vattnets kvalitet kan ingen brunnsborrare garantera lika lite som flödet i borrhålet. Men prata med ett lite större borrföretag så har dom säkert erfarenheter från ditt närområde

Tack för de svaren, nu har jag lite att jobba på:)

Göran.W
Man klarar sig utan problem med en brunn som ger 1 liter i minuten men då måste man borra 100 meter för att få nog med magasinerat vatten för att klara topparna som tvätt och bad.
Så borr djupet hänger samman med hur mycket den ger.
En seriös borrare borrar "lagom" per automatik om han vet det är en dricksvatten brunn.

En del brunnsborrare har en "garanti" om de hittar vatten eller inte eller om det är tillräcklig mängd. Kolla noga och jämför olika firmor. En del brunnsborrare lämnar fast pris ned till ett vist djup därefter tillkommer en kostnad per meter.
Ta också reda på pris för högtryckspumpning och ev spräckning med sprängning. Provpumning ska ingå. Detta måste göras för att de ska kunna ange flöde i protokollet. Kolla om det ingår pump och kapaciet på denna. Ingår ledningsdragning mellan pump och hus?

Tack för svaren!

Vad som ingår och priset är i detta läge inte riktigt relevant då de är byggfirman som kommer att ha avtalet med borraren.

Det jag är intresserad av är vilka kapacitetskrav jag ska ställa för att godkänna leveransen/installationen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.