10 390 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Pumpautomat eller hydrofor?
Funderar på om en sådan här skulle fungera bra istället för det vanliga med pump och hyfrofor:
http://www.grundfos.se/web/Homese.n...e5c1256d09003facff/$FILE/MQ broschyr 0403.pdf
Annars lutar det åt en sådan här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpanlaggning-10-0-150rf/?select=true
Vad tror ni?
http://www.grundfos.se/web/Homese.n...e5c1256d09003facff/$FILE/MQ broschyr 0403.pdf
Annars lutar det åt en sådan här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpanlaggning-10-0-150rf/?select=true
Vad tror ni?
Var och vad ska den användas till?
Fritidshus, bevattning, permanetboende?
Antal personer i Hushållet?
Typ av brunn?
Grundfosen fungerar fint till fritidshus och bevattning, men till permantboende hade jag velat ha en tank med, som jämnar ut flödet och minskar antal start/stopp.
Fritidshus, bevattning, permanetboende?
Antal personer i Hushållet?
Typ av brunn?
Grundfosen fungerar fint till fritidshus och bevattning, men till permantboende hade jag velat ha en tank med, som jämnar ut flödet och minskar antal start/stopp.
corre skrev:
Det är till ett permanentboende.
Vi är 3 nu, kanske blir fler senare
Grävd brunn 5m djup. 15m pem40 till pumpen.
Tänkte bara om det hade funkat smidigt, har alltid tänkt hydrofor men hittade denna nu.
Enligt reklamen ska den ju fungera, den har en liten mini tank som ska kompensera tryckfall när
man öppnar kranen.
Den kostar trots allt 5000:- så den kanske är rätt avancerad?
Ett plus hade varit kallare vatten, då hydroforen står i pannrummet.
Men fungerar det inte bra så är det självklart inget jag vill ha.
En hydropress 75 l wellmate ligger runt 3500:- och en jetpump ungefär likadant. Bättre än hydrofor, mindre underhåll, behöver inte tömmas för att göra rent, eller fylla luft. Räcker om du kollar luften varannat år.
Skulle jag välja.
Skulle jag välja.
Hm, kolla på tryckkurvan. Max tryck är 4,4 bar vid flödet 0 l/s. Vid max flödet 1 l/s är trycket bara 1,6 bar.
Kommunalt vatten ligger på ca 5-6 bar. En större pump med hydrofor till en flerpersoners permanentbostad brukar köras mellan 3 och 4 bar. Risken med en för klen pump är ju att det knappt kommer något vatten om flera kranar öppnas samtidigt eller t ex tvättmaskinen tar vatten samtidigt som någon dushar.
En stor trycktank gör att pumpen inte behöver gå lika ofta/mycket och att man har en luftkudde som buffert som gör att tryckändringarna blir jämnare.
Kommunalt vatten ligger på ca 5-6 bar. En större pump med hydrofor till en flerpersoners permanentbostad brukar köras mellan 3 och 4 bar. Risken med en för klen pump är ju att det knappt kommer något vatten om flera kranar öppnas samtidigt eller t ex tvättmaskinen tar vatten samtidigt som någon dushar.
En stor trycktank gör att pumpen inte behöver gå lika ofta/mycket och att man har en luftkudde som buffert som gör att tryckändringarna blir jämnare.
Det låter inte så lovande.Patrick E skrev:Hm, kolla på tryckkurvan. Max tryck är 4,4 bar vid flödet 0 l/s. Vid max flödet 1 l/s är trycket bara 1,6 bar.
Men om man jämför med en JET pump, så har inte den bättre kurva, snarare sämre.
Men hydroforen hjälper klart till att hålla trycket uppe ett tag.
http://www.calpeda.nu/Sidor/Produkter/Pumpar/Sjalvsugande Jet pump typ NGL/Broschyr NGL-swe.pdf
Sen blir det väl mindre starter med en större hydrofor, men gångtiden (givet samma flöde) blir lika, då mängden vatten som förbrukas är lika.
Med en NGL-4 så har du ju 3,6 m3/h så har du ett tryck på 2,4 bar. Det är ju väsentligt bättre än MQ-pumpen.
Ju högre flöde (l/s) genom pumpen desto kortare drifttid. Det går ju fortare att pumpa upp samma mängd vatten med ett högre flöde i pumpen.
Ju högre flöde (l/s) genom pumpen desto kortare drifttid. Det går ju fortare att pumpa upp samma mängd vatten med ett högre flöde i pumpen.
Absolut det är det, svårt att veta exakt vilken pump som motsvaras vilken hos rinkaby.Patrick E skrev:
Men deras minsta skulle kunna vara NGL2 eller 3.
Och de är ju inte bättre än grundfos pump.
Men dumt att chansa, får väl bli en hydrofor som man vet funkar.
Skulle rinkabys minsta räcka eller det är lika bra att gå upp något steg?
För ett permanentboende med flera personer skulle jag satsa på en JET-30T med en 300 l hydrofor eller en 120 l Wellmate. Lite dumt att Rinkaby inte har pumpkurvorna på sin hemsida.
Att duscha med fjösigt vattentryck är inge kul
Noterade själv i går när jag duschade att min pump bara går väldigt korta intervall under tiden jag duschar. Flödet in i hydroforen är mycket högre än flödet ut till huset och duschen, så en bra pump med vettiga start och stopptryck ihop med en hydrofor gör nog ändå att pumpen skonas och håller längre.
Att duscha med fjösigt vattentryck är inge kul
Noterade själv i går när jag duschade att min pump bara går väldigt korta intervall under tiden jag duschar. Flödet in i hydroforen är mycket högre än flödet ut till huset och duschen, så en bra pump med vettiga start och stopptryck ihop med en hydrofor gör nog ändå att pumpen skonas och håller längre.
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Börjar bli dags att byta min anläggning och tittar lite på wellmates hydropress som justerar luftmängden automatiskt, någon som har erfarenheter av denna?
Ser ut som wellmates prylar är mest plast, håller det för tryck på 4-6bar?
Ser ut som wellmates prylar är mest plast, håller det för tryck på 4-6bar?
Klicka här för att svara